Hitta rapporter och annat smart i Google Analytics. Lucka 22

jul-sesnordic-22I dagens lucka ska vi logga in på Google Analytics-kontot som du förhoppningsvis skapade i lucka 2 (om du inte redan hade ett konto). Om du inte har suttit i Analytics tidigare så kan det vara lite svårt att hitta i början så därför tänkte vi visa vart du hittar olika standardrapporter, inställningar som är bra att veta om samt tipsa om några rapporter som vi tycker det är bra att kolla på.

Hitta i Google Analytics

När du loggat in på ditt Google Analytics-konto så klickar du först på din webbplats för att komma till rapporterna.

ga-lucka22-1

Innan du börjar titta på dina rapporter så är det bra att välja vilken tidsperiod du är intresserad av, det gör du uppe i det högra hörnet. Här ställer du in om du vill se en viss månad, vecka, dag eller annan tidsperiod. Du kan även jämföra olika perioder med varandra.

Under valet av tidsperiod så finns det en liten hatt, här hittar du Analytics-utbildning med guider, tips och råd för den rapport du tittar på för tillfället. Är du helt ny på Analytics (och även om du använt Analytics tidigare) så är denna jätte bra för att få lite djupare kunskap om de olika rapporterna.

Kom ihåg att du kan både e-posta och exportera dina rapporter till bl.a. Excel och PDF om du t.ex. vill visa rapporten för en kollega. Du kan även ställa in så att du får utvalda rapport skickade till dig automatiskt varje vecka, månad, dagligen osv. Dessa knappar hittar du uppe mot vänster under rapportens namn.

ga-lucka22-2

Standardrapporter

Till vänster finns menyn med alla standardrapporter indelade i fem olika grupper: Realtid, Målgrupp, Förvärv, Beteende och Omvandlingar. Nedan följer en kort sammanfattning av varje grupp och vilken sorts rapporter du kan hitta där.

Realtid

Här hittar du rapporter som visar vad som händer på din webbplats just nu alltså i Realtid. Du kan se hur många besökare som är inne på siten, vilka sidor de tittar på, vilken källa de kom ifrån m.m.

Målgrupp

Om du vill veta mer om dina besökare så är det här under Målgrupp du ska leta. Du kan se bl.a. från vilket land/ort de kommer ifrån, vilken webbläsare de använder, vilken ålder de har, intressen och mycket mer.

Förvärv

Under Förvärv kan du se från vilka källor dina besökare kommer ifrån. Har du mest trafik från organiskt sök eller kanske direkt trafik? Hur mycket besök fick du från den senaste annonsen du körde? Svaret på dessa frågor och många fler hittar du här.

Beteende

Standardrapporterna under Beteende visar vad dina besökare gör på webbplatsen. Du ser vilka sidor de läser mest, från vilka sidor de lämnar webbplatsen, hur länge de stannar på sidorna, om de utför vissa händelser och liknande. Har du ställt in spårning av webbplatssökning så kan du även se vad de söker efter på din webbplats och om du har viss information som du kanske måste lyfta fram bättre så att besökarna hittar det.

Omvandlingar

För att se data under Omvandlingar så kräver det att du först ställt in något mål eller lagt in e-handelsspårning på din webbplats. Då kan du se hur många omvandlingar du har t.ex. hur många som klickat på en vissa knapp, beställt produkter, sett en film eller kanske fyllt i ett kontaktformulär. Du kan även se vilken källa som genererar flest omvandlingar och jämföra för att se vilken källa som är mest lönsam.

Tre intressanta rapporter att titta på

Det finns en massa intressanta rapporter att ta fram i Google Analytics och vilka som är mest intressanta beror främst på vilken sorts webbplats du har men även på vem som ska läsa rapporten. Vi tänkte dock tipsa om tre rapporter som är bra att ha koll på och som är intressant för i princip alla olika sorters webbplatser.

Förvärv -> All trafik

I denna rapport så ser du vilka källor/medium som genererar mest trafik till din webbplats. Här kan du enkelt jämföra de olika källorna för att se vilka källor som driver in mest ny trafik, ger bäst engagemang på webbplatsen (sidvisningar, längd på besöket m.m.) och flest antal omvandlingar.

ga-lucka22-3

Beteende -> Webbplatsinnehåll -> Alla sidor

Här ser du dina mest visade sidor dvs. de som dina besökare har besökt flest gånger. Du kan även se hur länge besökarna stannat på sidan i genomsnitt, hur hög avvisningsfrekvensen är (när besökaren kommer in på sidan men sedan lämnar webbplatsen direkt utan att klicka vidare) och hur stor andel som lämnar webbplatsen från de olika sidorna.

Även här är det jätte viktigt att jämföra resultatet mellan sidorna för att se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Vad vill dina besökare läsa? Kan du skriva mer om ett populärt ämne? Vilka sidor stannar dina besökare längst på? Vad kan du förändra på en sida för att få besökarna att stanna längre?

ga-lucka22-4

Målgrupp -> Mobilt -> Översikt

Den sista rapporten handlar om mobiltrafik och det är väldigt viktigt eftersom det blir allt vanligare att surfa via mobilen. I denna rapport kan du jämföra mobiltrafik med trafik från dator och surfplatta för att se så att din webbplats har någorlunda likt resultat oavsett vilken enhet besökaren surfar på.

Här får du tänka på att det är vanligt med ett lägre engagemang från mobiltrafik eftersom besökaren surfar på ett annat sätt på mobilen men om engagemanget ligger långt under genomsnittet kan det vara en bra idé att förbättra hur webbplatsen visas på mobiler.

ga-lucka22-5
Ha en trevlig fjärde advent och passa på att ta en paus från julstöket för att klicka dig runt bland rapporterna i Analytics!

Har du frågor? Kontakta oss!