Koppla sökorden mot målsidor på din webbplats. Lucka 7

Välkommen till Lucka 7! När du kommit så här långt,jul-sesnordic-7 Google Analytics är på plats, sökordsanalysen är påbörjad och du vet hur dina träffar ser ut i Googles sökresultat är det dags att strategiskt placera ut sökorden på ansvariga målsidor på din webbplats. Det hela handlar om att ge varje sökord i din sökordslista en ansvarig sida på webbplatsen. Detta för att öka möjligheterna att styra in besökare till korrekt undersida med en gång.

När en sökning görs

När besökaren gör en sökning i Google och din webbplats kommer upp i sökresultatet så är det viktigt,  både ur ett besökar- och sökmotorperspektiv att besökaren hamnar på korrekt sida.  Besökaren ska inte behöva hamna på startsidan och därefter måsta navigera sig igenom webbplatsen för att finna det sökta. Om inte besökaren hamnar på korrekt undersida direkt (som motsvarar söktermen) är risken annars stor att besökaren backar ut , gör en ny sökning eller väljer ett annat sökresultat.

Så här gäller det att strukturera upp sökord mot målsida för att leverera ett så relevant sökresultat som möjligt för både besökare och sökmotorer.

Kolla in SESGuide där vi kort berättar om kopplingen sökord mot målsida.

Fortsätt och häng med oss i Julkalendern för fler tips, guider, tävlingar och smarta verktyg och Lycka till med koppling av sökord mot målsida på din webbplats!

PS: Ni har väl inte missat chansen att bli ägare till kanske årets  it-plagg 2014? Kolla in Lucka 6! Tävlingen pågår fram till 18/12…

Har du frågor? Kontakta oss!