Locka dina besökare med en intressant Description. Lucka 9

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
marika.sjoberg@sesnordic.se

I dagens lucka ska vi titta närmare på META-taggen Description. Vijul-sesnordic-9 går igenom vad den gör, hur den bör vara utformad samt tips och råd angående vad du bör tänka på när du skriver den. Så fortsätt läs och prova sedan att själv skriva om innehållet i dina descriptions för ett ännu bättre resultat i sökmotorerna!

 

Vad gör META-taggen Description?

META-taggen description finns eller kan läggas till inom head-taggen högst upp i koden på dina webbsidor. Om du tittar i källkoden för sidan (högerklicka i sidan och välj “Visa sidkälla” eller “Visa källkod” beroende på vad du sitter i för webbläsare) så ska det se ut ungefär så här:

<html>
<head>
<title>Här finns en bra titel för sidan</title>
<meta name=”description” content=”Här finns innehållet i META-taggen description för sidan.” />
</head>
<body>
Här ligger sidans innehåll.
</body>
</html>

När din sida sedan visas i sökresultatet så tar sökmotorerna innehållet i description och visar detta som en kort beskrivning tillsammans med rubriken (title-taggen) och din URL. Sidan i exemplet ovan skulle alltså ha visats i Google som på bilden nedan.

meta-exempel

Om du inte har något innehåll i din description META-tagg så kommer Google att plocka text från sidan och ibland kan det se bra ut men ofta så säger det ingenting om vad sidan egentligen handlar om. Därför är det alltid bäst att själv fylla i innehållet så att det blir ett bra resultat.

 

Hur ska META-taggen description vara utformad?

META-taggen description fungerar alltså tillsammans med titel-taggen som en beskrivning av sidan. Den hjälper både besökarna men även sökmotorerna att enklare förstå vad sidan handlar om. Därför är det väldigt viktigt att man har en bra och relevant description som kortfattat återger vad besökarna kan läsa om de klickar in på sidan.

Här bör du alltså ha en unik description på alla dina webbsidor eftersom innehållet på dina sidor troligtvis inte är samma heller. Har du ett stort antal sidor på din webbplats kan du fokusera på att skriva bra descriptions på de viktigaste och sedan använda de första 1-2 meningarna i texten som description på övriga sidor.

 

Tänk på detta när du skriver dina descriptions

När du sätter dig och ska skriva om dina descriptions finns det ett antal punkter som är bra att ha i åtanke för att få så bra resultat som möjligt.

  • Håll dig inom 155 tecken inkl. blanksteg, annars kommer inte hela din text med utan den klipps av och avslutas med “…”.
  • Använd sökord/sökfraser som du vill synas för i sökmotorerna, dessa kommer då visas i fetstil i sökmotorerna och ger en bättre synlighet.
  • Skriv lockande, tryck på dina erbjudanden eller andra fördelar som de hittar på just din webbplats.
  • Kolla på dina konkurrenter, vad kan du skriva för att särskilja dig från de andra sökresultaten.
  • Testa och experimentera, analysera och våga göra ändringar för att förbättra resultatet ytterligare.

Lycka till med att skriva dina descriptions och vill du ha fler tips och råd så läs gärna vår SEO Guide del 2: Fånga besökarens intresse med Description.

Har du frågor? Kontakta oss!