Optimera dina bilder för sök och driv in trafik till webbplatsen. Lucka 12

Hej! I dagens lucka går vi igenom hur och varför du skajul-sesnordic-12 optimera dina bilder för sökmotorerna. Inte bara för att det är viktigt att ta kontroll över vilka bilder du eller ditt företag blir förknippade med utan också för att optimerade bilder på din webbplats kan bidra till högre ranking i sökresultatet. Så att förstå hur detta styrs är en klar fördel.

Varför optimera bilder för sökmotorerna?

Du har nog sett att du kan söka efter bilder i Google. Faktum är att 60% av Google- användarna gör just det, använder bildsök. Det kan vara för inspiration, produkter, tjänster och mycket mycket mer.

optimera-bilder_sesnordic

Om bilderna på din webbplats återfinns i Googles bildsök kommer besökaren att hamna på din webbplats vid klick på en bild. Låt säga att du säljer kaminer och braskaminer. En som är ute efter den perfekta kaminen gör en sökning i Googles bildsök för inspiration samt  information och får då se en bild på din kamin, klickar och vips så är denne besökare inne på din webbplats och därmed ytterligare ett steg längre för att konvertera. Även om du inte säljer direkt på din webbplats är det av yttersta vikt att optimera bilderna. I det stora hela i ett sökmotoroptimeringsarbete hjälper bilderna med korrekt bildnamn, alt-tagg osv till att göra dina webbsidor mer relevanta för dina viktiga sökord.

Hur får jag upp mina bilder i Googles bildsök?

Här får du 3 riktigt bra tips på hur du får upp dina bilder i Google bildsök.

  1. Namnge dina bilder till vad de visar. Allt för många gånger döps bilder till ex img-67543288.jpg. Detta säger förstås ingenting om vad bilden faktiskt visar.
  2. När du döper dina bilder så ha i åtanke vilken sida som bilden presenteras på. Vilka huvudsökord har du för den sidan, vad handlar den sidan om? Kan du få med viktiga sökfraser i bildnamnet så använd dig av detta. Förmodligen så visualiserar den bild du har på just den webbsidan något som rör det som beskrivs i text. Då är saken klar: Döp bilden till något där du också anger viktiga sökfraser.
  3. Använd alt-attributet för dina bilder och beskriv ytterligare vad bilden visar eller vad som händer för besökaren om denna klickar på bilden (om bilden går att klicka på och leder till något annat vill säga). Kom ihåg att även här använda dig av viktiga sökfraser och sökord (som är relevanta) även här.

Kom ihåg! Överoptimera inte ditt bildmaterial! Gör det så tydligt och bra för besökaren som möjligt men ha sökmotorerna i åtanke :)

För mer information kring hur du optimerar dina bilder för sök så kolla in SESGuide, Optimera ditt bildmaterial för besökare och sökmotorer.

Ps: Vill du få Julkalendern till din inkorgen varje dag? Anmäl dig isåfall här!

Har du frågor? Kontakta oss!