Sökmotorvänliga URL:er och katalogstrukturer. Lucka 15

jul-sesnordic-15I gårdagens lucka gick vi igenom intern länkning och hur du ska tänka när du länkar dina sidor på webbplatsen. I dagens lucka ska vi fortsätta arbeta med URL:er och gå igenom Vad sökmotorvänliga URL:er är, Varför du bör ha dom samt Hur du skapar en bra katalogstruktur på din webbplats.

Sökmotorvänliga URL:er

Att en URL är sökmotorvänlig betyder helt enkelt att den är lättförståelig samt att den innehåller relevanta ord om vad sidan handlar om. Istället för att ha en URL som ser ut så här:

http://www.exempel.se/index.php?page=41&com=5

Så är det bättre att ha en URL som säger något om sidan som denna:

http://www.exempel.se/skapa-sokmotorvanliga-urler

De allra flesta större system för att hantera webbplatser (t.ex. Joomla, WordPress, Drupal) har stöd för sökmotorvänliga URL:er och har man en statisk webbplats är det oftast inte heller några problem.

Varför bör du använda sökmotorvänliga URL:er?

Det finns flera fördelar med sökmotorvänliga URL:er både för dina besökare och för sökmotorerna men även för dig själv. De beskrivande URL:erna gör det enklare för dig att hålla ordning på dina sidor och strukturen på webbplatsen samt att statistiken i Google Analytics blir enklare att arbeta med när du enkelt kan se vilka sida URL:en hör till.

Den stora fördelen för besökarna är att de har bättre koll på var de befinner sig på webbplatsen och det blir enklare att navigera. Sökmotorvänliga URL:er är även enklare att komma ihåg om besökaren vill gå tillbaka till en speciell sida eller länka till/tipsa om sidan.

Tänk även på att URL:en visas i sökresultatet. Här kan långa och otydliga URL:er verka avskräckande för besökaren så de kanske väljer att inte klicka på ditt sökresultat. Jämför de två olika sökresultaten nedan, vilket skulle du helst klicka på?

lucka-15-urler2

lucka-15-urler

När det gäller sökmotorerna så gör sökmotorvänliga URL:er att det blir enklare för sökmotorerna att gå igenom dina sidor samt att det ger mer information om vilket ämne sidan handlar om.

Enkel och tydlig katalogstruktur

Om du använder sökmotorvänliga URL:er så bör de följa en enkel och tydlig katalogstruktur för att besökaren lättare ska veta var de befinner sig på webbplatsen. Med katalogstruktur menas alltså den del i URL:en som kommer efter själva domännamnet. I den andra bilden ovan har vi alltså domännamnet www.sesnordic.se följ av en underkatalog /vara-tjanster/ och sist själva sidan /etisk-sokmotoroptimering-seo/.

Vad bör du inte göra?

Givetvis finns det vissa saker som du bör tänka på även när det gäller sökmotorvänliga URL:er. Nedan följer några punkter som är bra att ha i åtanke när du går igenom URL:erna på din webbplats.

  • Använd inte generiska eller generella namn som www.exempel.se/sida1/
  • Gör inte URL:en onödigt lång genom att upprepa sökord flera gånger i URL:en som www.exempel.se/vante-vantar-fina-vantar-fin-vante-svart-vante/
  • Undvik att skapa väldigt djupa katalogstrukturer som www.exempel.se/vara-tjanster/tjanster/fler-tjanster/nya-tjanster/nyheter/senaste-nytt/
  • Lägg inte sidor i för generella kataloger som inte har någon koppling till innehållet som www.exempel.se/blandat/etisk-sokmotoroptimering/

Vill du få Julkalendern till din inkorgen varje dag fram till jul? Anmäl dig i så fall här!

Lycka till med URL:erna och ha en riktigt trevlig tredje advent!

Har du frågor? Kontakta oss!