Ta fram bra och relevanta sökord till Din webbplats. Lucka 4

jul-sesnordic-4För att nå ut till dina kunderna via sökmotorerna måste du först hitta var kunderna finns dvs. vad de söker efter när de letar efter dina tjänster eller produkter. Det hjälper alltså inte att bara ligga högt placerad på ett sökord, det måste även vara ett sökord som är relevant för din sida och som dina kunder faktiskt använder. Därför är det viktigt att göra en sökordsanalys så att du hittar de ord och fraser som det söks efter, dessa har du stor användning av sedan när du arbetar vidare med din webbplats.

Hitta sökord med Google AdWords Sökordsplanerare

Ett bra verktyg för att få fram sökordsförslag och sökvolym för sökord är Google AdWords Sökordplanerare. Det är helt gratis och det enda du behöver är ett Google-konto (vilket du redan har ifall du använder Google Analytics).

1. Det första du måste göra är att logga in på Google Adwords med ditt Google-konto på adwords.google.se. Första gången måste du ställa in tidszon och valuta, det är viktigt att välja rätt om du skulle vilja köra sponsrade länkar i framtiden eftersom valen är permanenta för kontot men det är inget som används för Sökordsplaneraren.

bild6

2. När du är inloggad i AdWords så hittar du Sökordsplaneraren i menyn under Verktyg och analys. Du kan sedan välja mellan fyra olika alternativ, för att få fram sökordsförslag och sökvolym så väljer du det översta valet Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag. Sedan skriver du in ett eller flera sökord som du tror att dina kunder använder samt väljer vilket land du riktar dig mot och på vilket språk.

bild7

3. När du sedan klickat på Hämta förslag så kommer du i fliken Sökordsförslag att se dina egna sökord överst med antalet genomsnittliga sökningar per månad. Under visas relaterade sökord, här kan du hitta förslag på ord och fraser som du kanske inte visste att det söktes efter.

bild5

Med hjälp av Sökordsplaneraren kan du nu ta fram en lista med sökord att använda vid optimeringen av webbplatsen. Tänk på att inte välja för många sökord, 3-5 stycken per sida brukar vara lämpligt. Välj inte heller för generella och breda sökord, ett sökord som blommor säger väldigt lite om vad personen egentligen söker efter jämfört med sökfrasen skicka blommor billigt. Läs gärna fler tips i vår SEO-Guide: 10 tips för lyckad sökordsanalys.

Har du frågor? Kontakta oss!