Använder du Google Analytics? Klassisk eller Universal? Är implementationen korrekt? Lucka 2

Kontrollera om du har Google Analytics, vilken version samt om den är korrekt placerad i koden
jul-sesnordic-2

I lucka 2 tittar vi på Google Analytics på en av era inskickade webbplatser och ger rekommendationer för hur implementation kan bli ännu lite bättre. Vi berättar även kort om fördelarna med Universal Analytics samt ger tips för implementering av Google Analytics.

Så här ser Google Analytics ut idag på den specifika webbsidan:

google-analytics-asynkron

Ser väl ok ut eller hur? Men tittar vi lite närmare ser vi snabbt att här finns förbättringsmöjligheter.

Vad kan göras bättre med denna installation?

  • Koden är asynkron (vilket är bra) men ligger helt fel placerad längst ned i koden på webbplatsen.
  • Koden ska placeras omedelbart före den avslutande </head> taggen, dvs (i det här exemplet) ca 450 rader ovanför där den ligger idag
  • Koden är av formatet klassisk Google Analytics – ett Stort plus skulle vara om Universal Analytics användes istället

Fördelar med Universal Analytics

  • Funktionen User ID som du kan använda för att koppla flera besök (och all aktivitet under dessa besök) till ett unikt id
  • 3 nya versioner av spårningskoden: JavaScript-biblioteket analytics.js för webbplatser, Google Analytics SDK:er för spårning av mobilappar och Measurement Protocol för andra digitala enheter
  • Förbättrade konfigurationsalternativ m.m

Har du Google Analytics på din webbplats?

Kontrollera detta genom att titta i källkoden på webbplatsen. Sök efter ex analytics, googletagmanager, ga.js, GTM eller analytics.js för att få fram sektionen där just din Google Analytics kod ligger. Om du inte får fram något resultat har du förmodligen inte Google Analytics implementerat.

Tips för Google Analytics och implementation

Har du klassisk Analytics och vill uppgradera till Universal Analytics men är tveksam till hur man gör? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig.

Har du frågor? Kontakta oss!