Fånga besökare med din META Description! Lucka 3

I dagens lucka tittar vi närmare på META-taggen Description. jul-sesnordic-3När du söker på internet är det ofta just den som avgör vilken sida besökaren väljer att gå in på. Hur är det möjligt? Läs vidare och prova sedan själv att skriva om innehållet i dina descriptions för ett ännu bättre resultat i sökmotorerna!

 

Vad är META-taggen Description?

META-taggen description finns eller kan läggas till inom head-taggen högst upp i koden på dina webbsidor. Om du tittar i källkoden för sidan (högerklicka i sidan och välj “Visa sidkälla” eller “Visa källkod” beroende på vad du sitter i för webbläsare) så kan det se ut ungefär så här:

<meta name=”description” content=”bostadssökande [stad].”/> 

När din sida visas i sökresultatet så använder sökmotorerna innehållet som du själv skrivit in i META-taggen description och visar detta som en kort beskrivning tillsammans med rubriken (title-taggen) och din URL.  Den hjälper både besökarna men även sökmotorerna att enklare förstå vad sidan handlar om. Därför är det väldigt viktigt att man har en bra och relevant description som kortfattat återger vad besökarna kan läsa om de klickar in på sidan.

I en sökning i Google visas ovanstående exempel så här:

description ex

Om innehåll i META-taggen description saknas eller ( som i detta fall ) innehåller för få tecken väljer Google  att själv plocka in text från sidan för att fylla ut. Ibland kan det se bra ut men ofta säger inte texten ingenting om vad sidan egentligen handlar om. Därför är det alltid bäst att själv fylla i innehållet så att det blir ett bra resultat.

Hur ska META-taggen description vara utformad?

När du sätter dig och ska skriva om dina descriptions finns det ett antal punkter som är bra att ha i åtanke för att få så bra resultat som möjligt.

  • Håll dig inom 150 tecken inkl. blanksteg, annars kommer inte hela din text med utan den klipps av och avslutas med “…”.
  • Använd sökord/sökfraser som du vill synas för i sökmotorerna, dessa kommer då visas i fetstil i sökmotorerna och ger en bättre synlighet.
  • Skriv lockande! Tryck på dina erbjudanden eller andra fördelar som de hittar på just din webbplats.Vad skulle få dig att välja just din sida?
  • Kolla på dina konkurrenter. Vad kan du skriva för att särskilja dig från de andra sökresultaten?
  • Testa och experimentera, analysera och våga göra ändringar för att förbättra resultatet ytterligare.
  • Skapa en unik description för alla dina webbsidor. Innehållet är oftast inte detsamma på alla sidor.

Förslag på ny META description:

Om vi använder oss av ovanstående exempel skulle en omarbetning av META-taggen kanske bli så här:

<meta name=”description” content=”Söker du bostad eller lokal i [Stad]? Sök bland våra lediga lägenheter, studentbostäder och fina affärslokaler redan idag! Välkommen till [NamnPåFöretag]!/>

Resultatet i Googles sökmotor skulle då ändras till:

ny description

Lycka till med att skriva dina descriptions och vill du ha fler tips och råd så läs gärna vår SEO Guide del 2: Fånga besökarens intresse med Description.

Har du frågor? Kontakta oss!