Mål – Lucka 19

I dagens lucka kommer vi att titta närmare på mål i Google Analytics.

Var är ett mål och hur används de?

När någon fyller i ett formulär eller skickar en kontaktförfrågan eller laddar ner någon pdf som ni lagt upp på er sida så slutför användaren ett mål som ni har satt upp. Ni kanske tänker att ni har minsann inte satt upp något mål för användaren. Men det är precis detta som ett mål är. Ett sluthandling som vi vill att så många som möjligt ska göra. Detta kallas med andra ord också för konvertering inom branschen.

Nu är det inte precis dessa mål som vi ska kolla på här, men de har en avgörande del. För utan klara mål för användaren så finns det inte några mål att mäta(?).

Så hur går denna målspårningen till?

Målspårningen börjar med en klar bild över vad vi vill att användaren skall göra på sidan. Ett aktiverat Google Analytics konto med installerad spårningskod.

Så när någon på domänen fyller i ett kontaktformulär så pekas användaren till en tacksida efter slutförandet. En tacksida är alltså en sida dit användaren omdirigeras efter en handling. Vill man inte ha en tacksida kan man sätta upp en virtuell sidvisning.

När användaren hamnar på tacksidan eller på den virtuella sidan så registreras besöket och slutförande med tillhörande data i Google Analytics.

Hur kan jag använda mål för att förstå mina besökare bättre?

En väldigt stor anledning till varför man använde sig av målspårning är för att se om ett segment på en sida ger något värde. Använder ingen kontaktformulären måste man börja tänka om och ställa några frågor till sig själv. Varför har vi ett kontaktformulär? Är formuläret lättåtkomligt och synligt? Är det svårt att fylla i formuläret? Finns det tydlig information om vad som kommer att hända om besökaren fyller i formuläret? Är formuläret otydligt? Vad kan jag som ägare av domänen göra för att förenkla användningen av sidan?

 Så till ursprungsfrågan hur kan jag använda mål för att förstå mina besökare bättre?

Genom att sätta upp mål och måltrattar så kan du följa besökarens rörelse på sidan via Google Analytics.

JULKALENDER-2014-MAL-3

 

På rad 5 i bilden ovan så ser vi ett exempel där någon har fyllt i ett kontaktformulär. Här ser vi även vilka steg som besökaren har tagit före slutförande av målet. I detta fall har besökaren besökt sidorna kontakta oss -> kurs -> kurs, Google Analytics -> fyllt i formulär. Av den informationen kan man tänka sig några olika orsaker till just denna rörelse.

Första steget: kontakta oss. Detta kan bero på ett felklick eller att besökaren söker efter information om var vi befinner oss i landet. Att det kan bero på ett felklick är mindre troligt än det andra argumentet, men efter som att sidorna ligger bredvid varandra i menyn så är det möjligt.

Andra steget: Kurs. Besökaren är alltså ute efter en kurs inom SEO, PPC, SEM, eller Google Analytics.

Tredje steget: kurs, Google Analytics. Här har vi alltså konfirmation på att besökaren är ute efter en kurs inom Google Analytics. Detta rörelsemönster är dock inte så ovanligt. Besökare klickar runt och kollar efter saker som de är intresserade utav. Nästa steg är dock mer intressant.

Plats för slutförande av mål: kontakt oss. Besökaren har alltså kollat på vår kontakt information, besökaren har kollat och hittat en kurs som denne är intresserad av. Men, besökaren är osäker på något och istället för att boka kursen så väljer besökaren att kontakta oss. Av det händelseförloppet kan vi ana att det är något på kurssidan som fattas eller att informationen på kurssidan är otillfredsställande eller svår att förstå.

Nu är detta bara en besökare och helst vill man ha mer data innan man göra ingående analyser om hur besökare rör sig och interagerar med sidan.

Vi kan alltså förbättra oss här, och detta är ett sätt som vi kan använda mål till att förbättra vår sida. Ett annat exempel på där mål är väldigt användbara är att mäta intresse för tjänster och produkter. Vi kan även kolla av vilka källor som konverterar mest och därefter anpassa marknadsföringsstrategin efter detta.

JULKALENDER-2014-MAL-4

I bilden ovan ser vi ett exempel på hur vi kan mäta trafikkällan och eventuell kostnad mot konverteringar.

Hur sätter jag upp ett mätbart mål i Google Analytics?

För att sätta upp ett mål behöver du följande

  1. Ett aktiverat Google Analytics konto
  2. Implementerad spårningskod
  3. En idé över vad du vill spåra

Om du har dessa saker så är du redo att köra igång.

Så för att skapa ett mål loggar du in i Analytics, går in i vyn som du vill lägga målet i och klickar på fliken “Administratör -> mål”

för att skapa ett mål loggar du in i Analytics, går in i vyn som du vill lägga målet i och klickar på fliken "Administratör -> mål"

Sedan klickar du på knappen “+ Nytt mål”.

I fältet mål skriver du in måladressen eller skärmnamnet på tacksidan. Här kan du även välja att använda reguljära uttryck eller början av en adress.

Reguljära uttryck kan kännas krångligt mer ger en bra möjlighet att filtrera och bunta ihop fler adresser till samma mål. Du kan även här tilldela ett värde till målet för att sedan få statistik över intäkter per mål.

JULKALENDER-2014-MAL-2

 

Måltrattar

När du skapar ett mål finns även möjligheten att skapa en måltratt. En måltratt fungerar ungefär på samma sätt som ett enskilt mål förutom att om du använder dig av en måltratt så behöver användaren göra fler steg för att slutföra ett mål.

Relaterat

Använder du Google Analytics? Klassisk eller Universal? Är implementationen korrekt? – Lucka 2

Öka konverteringarna på din webbplats med CTA, Call To Actions – Lucka 12

Händelser, vad, varför och hur? – Lucka 18

 

Har du frågor? Kontakta oss!