Öka konverteringarna på din webbplats med CTA, Call To Actions – Lucka 12

Du vet vad Du vill att besökarna ska göra på din webbplats – jobba med tydliga CTAs för ökade konverteringar och resultatjul-sesnordic-12

I dagens lucka tittar vi på hur du har det med CTA på din webbplats. Tydliga CTAs, eller Call To Actions, vägleder dina besökare till det du vill att de ska göra och kan dessutom mycket väl vara både en micro- och en macrokonvertering.

Exempel på bra CTAs

CTA kan egentligen innehålla vad och vilken text som helst, det viktiga är att de passar din målgrupp och är tilltalande för dina presumtiva kunder. En CTA kan bestå utav ex text, bild, “knapp” eller en kombination av andra olika passande element. Se några enkla exempel på CTA är nedan samt bild till höger.

  • Få gratis offertNågra bra CTA:s. Här skulle man dock kunna ändra antalet fält för "Sign up for promotions" till endast 1 fält, email.
  • Ladda ned SEO-guiden
  • Starta kostnadsfri testperiod
  • Boka tid

På bilden till höger ser vi några bra CTA:s. Här kan man för eventuell ökad konverteringsfrekvens ändra antalet fält för “Sign up for promotions” till endast 1 fält, email. Här gäller det att testa vad som fungerar bäst.

De 10 bästa tipsen för CTA

  1. Se till att det finns “luft” runt dina CTA. För mycket runt ikring göra att CTA lättare försvinner i mängden.
  2. Fokusera på action. Använd termer som Ladda ned, Registrera osv.
  3. Placera CTA på en väl synlig plats på webbsidan
  4. Var tydlig med budskapet
  5. Använd en kontrasterande färg mot den övriga designen men det ska ändå passa ihop såklart
  6. Använd kontrasterande färg på CTA mot bakgrund
  7. Gör din CTA stor nog att se på ett avstånd men inte så stor att den tar över
  8. Håll dig till så få fält att fylla i som möjligt, gärna bara 1 fält
  9. Använd få ord, håll dig kort i meddelandet
  10. Använd bilder i övriga designen som “tittar” på din CTA

Sist men inte minst gäller att testa vad som fungerar bäst för just er webbplats och er målgrupp. Lycka till med CTA!

Har du frågor? Kontakta oss!