Optimera dina bilder med bildnamn och alt.attribut – Lucka nr.11

jul-sesnordic-11Nu har vi arbetat med rubriker och underrubriker. I dagens lucka tittar vi närmare på de bilder som finns på din webbplats och vad de kan ha för betydelse i ett SEO-perspektiv.

En bild kan säga mer än tusen ord – men för sökmotorer som läser innehållet på sidan via källkoden säger ett bildnamn som t.ex. img-141201854.jpg  ingenting.

Bildnamn / Bildtitel

Det är viktigt att dina bilder har ett namn som tydligt beskriver vad de visar.
Relevansen för din sidas utvalda sökord/sökfras ökar då rubrik, text och bild har en tydlig koppling.

Bildtiteln visas när du för muspekaren över bilden. Här beskriver du också vad bilden visar men du kan även gärna använda dig av de sökord eller den sökfras som din sida är optimerad för.
Överoptimera dock inte, tänk i första hand på dina besökare.

Om din bild är en länk så använder du bildtiteln för att beskriva var länken leder.

Många sökmotoranvändare  använder sig av bildsök och med en tydlig bildtitel ökar sannolikheten att just er bild dyker upp på rätt ställe och inbjuder till besök på er webbplats!

Urklipp av resultat vid bildsök i Google med sökord crosskläder

 

Bildens alt.attribut.

Ett sätt att underlätta för dina besökare samt att göra din sida mer användarvänlig är att även vara noga med att beskriva dina bilder med alt.attributet.

De program som används som hjälpmedel för många människor när de läser webbsidor använder sig bl.a. av alt.texterna som då beskriver vad det är som visas på bilden.

 

Mer information om hur du optimerar dina bilder hittar du i vår SEO Guide!

 

 

Har du frågor? Kontakta oss!