Smarta Google Analytics tips – Lucka 20

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
marika.sjoberg@sesnordic.se

jul-sesnordic-20Google Analytics är fullpackad med smarta funktioner för att få ut det mesta av besöksstatistiken till din webbplats. I dagens lucka ger vi tips på några av de funktioner i Analytics som vi absolut inte kan klara oss utan.

5 smarta Analytics-tips

Här kommer 5 smarta tips på funktioner som de allra flesta borde använda i Google Analytics för att få ut ännu mer information om besökarna, bättre statistik samt enklare hantering.

Filter

En av de första sakerna vi lägger in i Google Analytics åt våra kunder är filter som filtrerar bort vår trafik på webbplatsen samt även kundens egen och ev. webbyråer eller andra som arbetar med webbplatsen. Utan dessa filter så blir statistiken något missvisande och det blir oftast längre besökstider, fler sidvisningar och givetvis fler besök än vad det borde vara. Sedan är det faktiskt de riktiga besökarnas statistik vi är intresserad av och inte vår egen så därför är det en självklarhet att lägga in dessa filter. Läs mer här om hur du lägger in ett enkelt filter som filtrerar bort trafik från en viss IP-adress.

Webbplatssökning

Besökare är vana att söka efter sin information i sökmotorer men även direkt på webbplatser eftersom det går oftast snabbare än att klicka runt och leta efter informationen. Därför rekommenderar vi alla våra kunder som har en webbplatssökning att även lägga in mätning på detta för att se vad besökarna söker efter på webbplatsen. Hur du gör detta steg-för-steg kan du se detta avsnitt av SESGuide – Spårning av webbplatssökning i Analytics.

Sökfrågor

Om du har lagt in din webbplats i Google Webmaster Tools så kan du se vilka sökfrågor som din webbplats visas för, antalet visningar och klick mm. Detta är väldigt viktig information om din webbplats! För att du inte ska behöva logga in på två ställen så kan du enkelt länka ditt Webmaster Tools-konto med ditt Analytics-konto så kommer informationen att visas i rapporten Förvärv > Sökmotoroptimering > Frågor. Här kan du läsa hur du lägger till din webbplats i Google Webmaster Tools. Du länkar sedan de två kontona genom att gå till ditt Analytics-konto, välj Administratör-fliken, klicka på Inställningar för egendom och längst ned finns alternativet Inställningar för Verktyg för webbansvariga.

Google AdWords

För dig som annonserar i AdWords så är det ett måste att länka Analytics- och AdWords-kontona. Då får du ännu mer information om vad dina sponsrade länkar egentligen ger tillbaka vilket i slutändan hjälper dig att spara pengar på annonsering. Det finns flera rapporter för AdWords i Google Analytics-kontot under Förvärv > AdWords. Du kan koppla ihop ditt AdWords- och Analytics-konto genom att gå till fliken Administratör i Analytics och sedan gå in på AdWords-länkning som ligger i den mittersta kolumnen för webbegendom.

Översikter

Det finns ett väldigt stort antal rapporter i Google Analytics som sedan kan segmenteras, filtreras och modifieras för att få fram ännu fler rapporter men ibland så kanske du bara vill ha en enkel, kompakt rapport med bara det allra viktigaste data; då är det översikter som gäller! Översikter hittar du längst upp i menyn till vänster i Google Analytics och här kan du välja mellan att skapa en helt egen översikt med precis den statistik som du vill se eller så kan du importera en färdig översikt från galleriet som du sedan kan modifiera. Översikten kan du sedan maila till dig själv eller någon annan samt ställa in automatiska utskick t.ex. varje vecka eller månad.

Fanns det några av våra tips som du inte redan använde? Passa på att lägga in det på ditt Analytics-konto i helgen!

Har du frågor? Kontakta oss!