Ta kontroll över Er webbplats Titlar och Välkommen till SESNordics Julkalender 2014! – Lucka 1

Först och främst vill vi Tacka för det stora intresset och för de webbplatsadresser ni har skickat in – Nu kör vi!jul-sesnordic-1

Här i lucka 1 tittar vi närmare på Title på en verklig webbsida och ger rekommendationer för hur den skulle kunna se ut om den var besökar- och sökmotoroptimerad.

Så här ser Title ut idag på den specifika webbsidan vi tittat på: “Ledigt just nu”. Här nedan ser du  hur Title presenteras i webbläsaren, i sökresultatet samt i koden:

Title i webbläsaren

Så här ser Title ut i webbläsaren

Title i Googles sökresultat

Så här presenteras Title i Googles sökresultat vid en sökning.

Title i koden på webbsidan

Så här är Title utformad och placerad i koden på webbsidan.

Är den här Titlen bra som den är?

Det är bra att den finns och att innehållet är relaterat till vad just denna sida handlar om, något är ledigt just nu. Men den kan absolut göras bättre ut ett besökar- och sökmotorpersektiv.

Några aspekter som inte är bra med den här Titlen

  • För kort
  • Säger inget om vad som är ledigt. Kontorslokaler? Lägenheter? Parkeringsplatser?
  • Saknar viktiga sökord och fraser
  • Talar ej om för besökaren vad denne kan komma att se som är ledigt om denne klickar på länken i sökresultatet
  • Inte optimalt placerad i koden (för långt ned samt att omkringliggande kod är inte är optimalt strukturerad)
  • Lockar inte besökaren till att klicka på länken i sökresultatet
  • Är inte tydlig mot sökmotorerna vad denna sida handlar om
  • Är inte tydlig mot besökarna vad sidan handlar om

Hur kan den här Titlen göras bättre

Title kan ses som en huvudrubrik. Den bör bland annat tala om för besökarna vad denne kommer att se för information på den aktuella målsidan. Här kan du läsa en grundlig SEO Guide  med 10 tips för utformning av Title ur ett besökar- och sökmotoroptimeringsperspektiv.

Så här skulle den här Title kunna se ut om den sökmotoroptimeras

  • “Lediga lägenheter i ditt område – [Företagsnamn]”
  • “Lediga lägenheter i [Stad] – [Företagsnamn]”
  • “Lediga lägenheter  just nu i [Område] – [Företagsnamn]”
  • “Lediga lägenheter  just nu i [Stad] – [Företagsnamn]”

Läs gärna de 10 tipsen för Titlar i SEO Guiden, gå igenom era egna Titlar på webbplats och gör förbättringarna ur ett SEO perspektiv. Ni kommer definitivt att vinna på det.

Vi hörs imorgon!

Har du frågor? Kontakta oss!