Undvik dåliga placeringar för din webbplats pga. duplicate content – Lucka 6

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
rebecca@sesnordic.se

jul-sesnordic-6I lucka 6 ska vi titta närmare på begreppet duplicate content; vad det är, hur det kan påverka placeringarna samt vad du kan göra för att undvika det.

Vad är duplicate content?

Duplicate content är den engelska termen som vi använder när det finns dubbelt innehåll dvs. dubbletter av en webbsida. I många fall som vi har stött på så handlar det om webbshoppar som har en produkt som ligger i flera olika kategorier och den får då en ny URL för varje kategori men det är ändå samma innehåll på sidorna.

Detta är fallet i vårt exempel nedan där det är en produkt som går att nå via två olika URL:er. Denna gång var det inte exakt samma sida som visades men det räcker att innehållet till väldigt stor del är likadant för att det ska klassas som duplicate content, det finns dock inga klara riktlinjer att utgå ifrån så man får använda sunt förnuft och testa sig fram.

 

lucka-6-duplicate-content

 

Andra vanliga fall med duplicate content är när en webbplats har en mobilversion som ligger på en egen domän t.ex. m.exempel.se eller att man har samma innehåll på flera olika domäner (exempel1.se och exempel2.se). Något som många inte tänker på är att det även räknas som duplicate content ifall webbplatsen ligger tillgänglig på både www.exempel.se och exempel.se (dvs. med och utan www) eftersom det också räknas som två olika domäner.

Vad är problemet med duplicate content?

Om du har duplicate content på din webbplats så kan det leda till sämre placeringar i sökresultatet för dessa sidor eftersom sökmotorerna vill presentera så bra sökresultat som möjligt och då vill de givetvis inte leverera 10 sökresultat med samma innehåll. Duplicate content gör även att de positiva effekterna från rank- och länksignaler

Tanken är att original-sidan ska få bäst resultat så om det är någon som har kopierat din text och lagt upp på en annan domän så ska det inte påverka dina placeringar negativt utan enbart kopians placeringar.

Hur du undviker duplicate content

I första hand så ska du alltid undvika att skapa duplicate content men om det inte går så finns det enkla lösningar på problemet. Du kan t.ex. peka om kopian till originalet med en 301-ompekning eller sätta noindex på sidan som du inte vill ska indexeras. Ett annat alternativ är att lägga in ett link-element med attributet rel=”canonical” som ser ut så här:

<link rel=”canonical” href=”http://exempel.se/sida.html”/>

Denna tagg ska läggas in i head på dubblett-sidorna och adressen som anges är till den sida du vill ska vara indexerad. Det är viktigt att taggen implementeras på rätt sätt för annars kan det leda till att hela webbplatsen försvinner från sökmotorernas index, så läs på ordentligt innan!

Behöver du hjälp med att städa upp bland dina indexerade sidor? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Läs mer om duplicate content och rel=”canonical”

Har du frågor? Kontakta oss!