Lucka 10 – SEO tips för Instagram, Facebook och andra sociala kanaler

Vad finns det att tänka på när det gäller sökperspektivet och SEO för inlägg i sociala medier? Idagens lucka ger vi lite konkreta tips för Instagram, Facebook m.fl. av de sociala jul-sesnordic-10kanalerna.

Först och främst

Det är omöjligt för att bevisa att 1 st. speciell SEO faktor har betydelse för en webbplats ranking, något de flesta i branschen redan vet. Detta beroende på att Google inte offentliggjort algoritmen för sökresultat. Det vi däremot med säkerhet kan säga är att på högrankade webbplatser finns ett flertal faktorer för SEO, korrelerade med varandra,  vilket i sin tur tyder på att dessa faktorer är av betydande vikt för hög ranking.

Men OK, hur var det nu med SEO tips för de sociala kanalerna

Generella SEO Tips för sociala kanaler

  • Tweets, inlägg på Instagram och facebook syns i sökresultatet. Påverkar inte din ranking direkt, men ger definitivt ökad varumärkeskännedom och puttar bort någon annan.
  • Använd # som sökord och sökfraser. Vad vill din målgrupp veta och vad är de intresserade utav? Överdriv inte.
  • Håll koll på trender. Vilka # är populära just nu? Använd om relevant.
  • Se till att ha uppdaterad och aktuell information om din verksamhet i de sociala kanalerna
  • Bilderna indexeras, håll koll på storlekarna och optimera dessa.
  • Fundera över vilken målgrupp du vill nå.
  • Vilka framgångsrika konton följer din målgrupp redan idag? Hur har de satt upp det hela? vilka # använder dessa konton?
  • Vilka inlägg/foton gillar din målgrupp och vilka # använder de på sina egna?
  • Tagga och nämn andra relevanta användare och konton i dina inlägg/foton.
  • Kommentera andras inlägg/foton.
  • Följ andra och dela med dig av information.

Finns såklart mycket mer att lägga till denna lista men här är iallafall något att börja med 🙂

Lite nyttiga länkar:

2016 Facebook Advertising Preview: 4 Trends To Act On

4 Questions Marketers Must Answer To Extend Holiday Sales Success

Här är även de bildstorlekar du behöver för Twitter , Facebook , Instagram , Google+ , Pinterest , Linkedin och YouTube. All cred till ClickZ UK! Klicka för större version.

clickz-uk-social-media-infographic

Twitter

  • Header image: 1500 x 500 (maximum file size 5MB)
  • Profile image: 400 x 400 (displays at 200 x 200, maximum file size 2MB)
  • In-stream photo: 440 x 220 (but can expand to 1024 x 512)
  • Twitter accepts GIF, JPEG, and PNG files
  • Photos can be up to 5MB. Animated GIFs can be up to 3MB

Facebook

  • Profile Picture: 180 x 180 (displays 160 x 160 on desktop, 140 x 140 on smartphones)
  • Cover Photo: 851 x 315 (displays 640 x 360 pixels on smartphones)
  • Shared image and link: 1200 x 630

Instagram

  • Profile Picture: 77 x 77 (appears as a circular image)
  • Photo Thumbnails: 238 x 238
  • Photo Size: 641 x 641

Google+

  • Profile photo: 250 x 250 (maximum file size 100MB)
  • Cover photo: 1080 x 608 (this is ‘recommended”, although the smallest photo you can choose is480 x 270, the largest photo is 2120 x 1192.)

Pinterest

  • Profile picture: 60 x 60 
  • Board display: 216 x 146
  • Pins appear in boards with a maximum width of 236, with the height scaled.
  • Expanded pins have a minimum width of 600, with the height scaled.

LinkedIn

  • Profile picture: 120 x 120
  • Banner Image: 646 x 220
  • Link upload thumbnail: 180 x 110 
  • Image upload: maximum width is 350 with the height scaled to fit.

YouTube

  • Profile image: 100 x 100 (this is automatically pulled from Google+)
  • Cover image: 850 x 176

 

Det var allt för idag. Lycka till och Trevlig läsning!

Har du frågor? Kontakta oss!