Lucka 12 – Remarketing

jul-sesnordic-12Kort om remarketing

Google AdWords är en annonseringstjänst från Google där man bland annat kan annonsera på sökord i Googles sökresultatsidor.

Det många dock inte vet om är att Google AdWords även erbjuder annonseringstjänsten remarketing.

Remarketing-annonseringen fungerar lite annorlunda än AdWords-textannonser som visas i sökresultaten. För att en remarketing-annons skall visas för en besökare så måste besökaren besökt er webbplats, och i vissa fall utfört någon handling där.

Remarketing riktar sig alltså mot tidigare kunder eller besökare istället för att försöka locka in nya besökare på siten.

Syftet med detta är att locka till merförsäljning.

Under huven

För att kunna köra remarketing på en hemsida så behöver lägga till en av två saker;

  • Remarketinglistor i Google Analytics (detta kräver att man Google Analytics installerat på sin sida, samt ett kopplat AdWords konto).
  • Remarketingkod från AdWords på sidan.

Är man lite osäker på att lägga extra in kodsnippets på sin hemsida så är listorna i Google Analytics enklare att använda och det är det som luckan kommer beskriva närmare.

I Google Analytics

För att lägga till en remarketinglista i ditt Google Analytics-konto så behöver du först logga in på detta konto. därefter så väljer du en vy och sedan administratör. Under fliken webbegendom->remarketing.

Om det är första gången som man gör detta så kommer man behöva konfirmera vilken vy samt vilket AdWords-konto som skall kopplas ihop.

Därefter så kommer du bli ombedd att skapa en ny remarketingkampanj i Google Analytics. Om man ej vill skapa kampanjen i AdWords ännu så finns det en länk på sidan “åter till målgrupp” som leder er till sidan för att skapa nya listor.

Skapandet av en ny lista

För att skapa en lista när man väl är inne i gränssnittet för att skapa nya listor så klickar man på “ny målgrupp”. Här kan man som användare välja att lägga till några av Google fördefinerade listor. Vill man annars exempelvis lägga till att alla de besökare som har besökt en viss produkt skall ha chansen att se en specifik annons så måste vi skapa en ny.

I valet för den nya listan kan vi välja fritt över vilka villkor som gäller för att en användare skall få se en annons.

Om vi som exempel tar en webbplats som säljer 4 olika skrivare från 4 olika märken där färgpatronerna endast passar om den kommer från samma märke som skrivaren. En attraktiv produkt för de besökarna som redan konverterat är färgpatroner till den modellen som de köpte. Listan eller listorna som vi skapar skall alltså spara användarna till i en lista som tillhör det märke produkten de köpt är av.

Alltså om en besökare beställer en skrivare från HP så läggs de till i en lista som heter HP där annonserna endast visar produkter som passar till andra HP produkter.

 

I praktiken fungerar det så att när en besökare konverterar läggs de till i en lista genom att ett målvillkor slutförts och att ett villkor angående antigen en url-regel eller en händelse via sidan.

 

Reglerna

Regeln för att lägga till användare som slutfört ett mål till en lista kan förslagsvis se ut såhär;

Ny regel -> avancerat -> villkor  = mål-> slutförda mål >(större än ) 0 && skärmnamn = url-till-produkt

 

Ha en trevlig kväll så ses vi imorgon!

 

Har du frågor? Kontakta oss!