Lucka 19 – Spåra länkar & kampanjer med Google URL Builder

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
marika.sjoberg@sesnordic.se

jul-sesnordic-19Trevlig helg & välkommen till lucka 19 på SESNordics Julkalender 2015. Idag ska vi gå igenom ännu ett smart (och givetvis gratis) verktyg från Google som låter dig spåra länkar från t.ex. kampanjer, mailutskick och andra länkar som inte ligger på din webbplats. Detta för att du enkelt ska kunna se trafiken från dessa länkar i ditt Google Analytics konto och utvärdera resultatet. Häng på så kör vi igång!

Vad är URL Builder?

Google URL Builder, eller Verktyget för att skapa webbadresser som det heter på svenska, låter dig skapa egna URL:er med parametrar för spårning av kampanjer som sedan kan visas i Google Analytics. Enkelt förklarat så läggs det till parametrar i slutet av URL:en så när någon klickar på just denna modifierade URL så följer parametrarna med och spåras i Google Analytics. Detta gör att du kan få ut mer information av länkarna än om du bara hade använt den vanliga URL:en och du kan även utvärdera eller jämföra resultatet för olika länkar betydligt enklare.

Hur fungerar det?

Verktyget är väldigt enkelt att använda och det går snabbt att skapa nya länkar. Gå till sidan för Google URL Builder och gå ned till formuläret. Först skriver du in URL:en som ska användas dvs. webbplatsens adress dit besökarna ska komma när de klickar på länken. Sedan är det tre parametrar som är obligatoriska att fylla i. Den första är Kampanjkälla, här skriver du in platsen där länken kommer att ligga. Om det är ett en kampanj på en annan webbplats så kan du skriva in namnet för det företaget t.ex. aftonbladet eller sesnordic. Är det ett eget nyhetsbrev eller kampanjutskick kan du skriva in t.ex. nyhetsbrev-vecka51.
lucka19-url-builder
Nästa obligatoriska fält är Kampanjmedium, här identifierar du sättet som marknadsföringen sker på. Är det en banner på en webbplats kan du skriva banner, är det ett mail som skickas ut kan du skriva epost, är det en annons där du betalar per klick kan du skriva cpc osv.

Det sista obligatoriska fältet är Kampanjens namn och här skriver du in ett namn för att särskilja olika kampanjer. Om det är en viss julkampanj som skickas ut varje år kan du skriva jul2015, är det en viss produkt du marknadsför kan du skriva t.ex. produktens namn.

De andra fälten som går att använda är Kampanjterm och Kampanjinnehåll. Kampanjterm används främst för att spåra betalda sökord t.ex. om du har en annons som visas på en webbplats när användarna på webbplatsen söker efter specifika sökord. Kampanjinnehåll används främst för att skilja länkar som går till samma sida men som har olika innehåll t.ex. om du använder olika displayannonser för att marknadsföra en viss produkt. Kampanjinnehåll är även bra att använda om du har t.ex. både länkat texten “Dave Mustaine” samt en bild på Dave Mustaine till samma sida, då kan du se om användarna klickade på länken eller om de klickade på bilden.

När alla fälten är ifyllda klickar du bara på Skapa webbadress och den nya webbadressen med parametrar visas under knappen och är redo att använda.

Vart ser jag resultatet från länkarna?

För att ta fram resultatet från dina uppmärkta länkar så loggar du in i ditt Google Analytics konto och tar fram rapporten Förvärv -> Kampanjer och t.ex. Alla kampanjer. I bilden nedan så visas källan för olika kampanjer men det går även att sortera efter Kampanj, Annonsinnehåll, Sökord, Medium m.m. Kör du en kampanj på flera olika webbplatser så kan du enkelt ta fram resultatet för hela kampanjen och jämföra de olika källorna för att se vart kampanjen fungerade bäst. Hade du olika banners i en kampanj på samma webbplats kan du jämföra resultatet mellan de olika annonsinnehållet för att se vilket som gav bäst resultat. Att utvärdera resultatet och jämföra är väldigt viktigt för att kunna se vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra så du vet inför kommande annonsering och kampanjer.

lucka19-resultat

Viktigt att tänka på

Innan du börjar använda URL Builder är det bra att planera hur du ska märka upp dina kampanjer. För bästa resultat och för enklare hantering är det bra att vara konsekvent i användningen av medium, källa, innehåll m.m. Prova gärna några länkar först och gå igenom resultatet i Google Analytics för att se hur resultatet visas och hur du kan jämföra resultatet så du ser att du får fram den önskade informationen.

Ha en fortsatt trevlig helg!

 

Har du frågor? Kontakta oss!