Lucka 22 – 10 tips för bättre kampanjer i AdWords

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
marika.sjoberg@sesnordic.se

jul-sesnordic-22Bara två dagar kvar till jul och nu jobbar många av er sina sista timmar innan julledigheten så därför tänkte vi gå igenom 10 snabba & smarta tips för bättre AdWords-kampanjer. För den som vill läsa vidare om punkterna så har vi också länkar till mer utförlig information. Läs vidare så kör vi igång!

10 tips för bättre AdWords-kampanjer

  1. Strukturera ditt konto ordentligt
    Skapa väl avgränsade annonsgrupper för att kunna skriva så relevanta annonser som möjligt till dina sökord, då blir det bäst resultat! Läs tips från Google om hur ditt konto bör organiseras.
  2. Koppla ditt Google Analytics och AdWords-konto
    Om du kopplar ditt AdWords och Analytics-konto så kan du se mer om vad besökarna gör på din webbplats efter att de klickat på dina annonser. Du kan även jämföra olika kampanjer, annonsgrupper och sökord lättare. Så här kopplar du ditt AdWords och Analytics-konto.
  3. Använd konverteringsspårning
    Eftersom du antagligen har ett mål med din annonsering i AdWords (t.ex. fler beställningar) så är det väldigt viktigt att lägga in konverteringsspårning (gärna med målvärde) för att enkelt kunna se vad dina annonser ger tillbaka. Så här sätter du upp konverteringsspårning i AdWords.
  4. Se över målsidorna till dina annonser
    Det är viktigt att dina målsidor möter upp besökarnas förväntan som de får av annonsen samt att målsidan är relevant för de sökord som annonserna visas för. Om besökarna har en bra upplevelse av målsidan så ger det även ett bättre resultat för dina sökord och det kan ge billigare klick. Läs fler tips om målsidan.
  5. Skriv flera annonser och börja med att rotera annonserna jämt
    Börja alltid med att skriva minst 2 annonser per annonsgrupp men gärna 3-5 stycken för att testa olika texter i annonserna. Välj också att rotera annonserna jämt till att börja med för att annonserna ska visas lika mycket och för att det ska bli enklare att utvärdera vilka annonser som fungerar bäst. Det går alltid att få en högre klickfrekvens så sluta aldrig att testa och förbättra dina annonser. Läs mer om olika typer av annonsväxling.
  6. Använd annonstillägg
    Det finns många annonstillägg att använda i AdWords som adress, telefonnummer, länkar, beskrivningar m.m. Använd detta för att få en större och snyggare annons samt ett bättre resultat. Läs om annonstillägg i AdWords.
  7. Var försiktig med bred matchning
    Bred matchning på sökord kan vara väldigt bra i vissa fall men tänk på att bred matchning kan ge visningar på oväntade sökord så använd det försiktigt och glöm inte att titta i rapporterna vilka sökord som faktiskt har gett visningar av din annons. Läs mer om bred matchningstyp.
  8. Avgränsa området till din relevanta målgrupp
    Om din målgrupp finns på ett visst område så är det väldigt bra att begränsa vart dina annonser visas. Om du t.ex. driver en butik som inte säljer online så kan du begränsa så att dina annonser enbart visas på den ort du befinner dig och närliggande områden. På så viss visas bara dina annonser för din faktiska målgrupp vilket ger mest relevanta visningar, billigare annonsering och bättre resultat. Läs mer om att begränsa målgruppen i AdWords.
  9. Ta bort sökord som inte fungerar
    Det är bra att prova olika sökord för att se vilka som ger ett bra resultat med mer försäljning och trafik men behåll inte ett sökord för länge om det faktiskt inte konverterar. Vissa sökord är i regel mer undersökande och kan driva in trafik men leder inte till någon försäljning på webbplatsen. Om du t.ex. säljer Megadeth tröjor så kanske inte “Dave Mustaine” är en bra sökfras att annonsera på (trots att den är väldigt relevant) eftersom det är så många som söker enbart för att t.ex. läsa mer information om han eller se bilder. Här är det också en avvägning mellan att betala för faktiska konverteringar och betala för att synas i varumärkesstärkande syfte. Läs mer om att utvärdera resultatet i AdWords.
  10. Försök hålla ett högt kvalitetsresultat
    Kvalitetsresultatet på sökorden berättar hur relevant dina annonser och målsidor är för det sökordet samt även om klickfrekvensen är den förväntade. Ett högt kvalitetsresultat ger bättre placeringar av annonserna och även lägre kostnad per klick medan man får färre visningar och dyrare klick med ett lägre kvalitetsresultat. Om du har sökord som har ett kvalitetsresultat som ligger under 5 så är det viktigt att förbättra målsidan och annonserna för ett bättre resultat. Läs mer om kvalitetsresultat.

Få 750 kr i julklapp

Som extra julklapp så bjuder vi även på klick för 750 kr i AdWords om du spenderar 250 kr. Maila oss på info@sesnordic.se och skriv “Julklapp AdWords” i ämnesraden så mailar vi dig en kupong. Erbjudandet gäller bara för nya AdWords-konton.

Det var allt för idag!

Har du frågor? Kontakta oss!