Lucka 23 – Hur sökmotorer fungerar

Robin Forsberg - Project Manager/Search Consultant
070 219 88 03
robin.forsberg@sesnordic.se

jul-sesnordic-23Nu är det inte länge kvar innan julafton infinner sig men vi fortsätter vår julkalender med lucka 23 som idag går igenom hur sökmotorer fungerar!

Vad gör egentligen sökmotorer?

Sökmotorerna (ex. Googles sökmotor) har två huvudfunktioner: att crawla din hemsida och bygga ett index samt förse användare med en rangordnad lista över de webbplatser de har fastställts är de mest relevanta för den aktuella sökningen.

Tänk er att internet är som ett nätverk av hållplatser i en stor stads tunnelbanesystem

Varje hållplats består i detta fall av information (oftast i form av en hemsida, men även som PDF-, JPG- och andra filtyper). Sökmotorerna behöver ett sätt att “crawla” (undersöka) hela staden och hitta alla hållplatser längs med vägen. Så de använder länken/länkarna till din hemsida för att hitta just din hållplats. Sökmotorerna använder det som kallas för “crawlers” eller “spiders” för att hitta de miljarder antal sidor som finns på webben.

Sökmotorer är svarsmaskiner. När en person utför en sökning online går sökmotorerna igenom de miljardtals sidor som finns för att göra två saker: returnera de resultat som är relevanta för just denna persons sökning samt ranka dessa resultat med hänsyn till populariteten hos hemsidorna som kan ge svar på personens sökning. Det är även detta SEO har som avsikt att influera, nämligen relevansen och populariteten hos hemsidan.

Hur gör sökmotorer för att avgöra relevans och popularitet?

I webbens tidiga dagar var inte sökmotorerna så avancerade men med tiden har dessa blivit att smartare och metoderna för att hitta matchande resultat har blivit mycket bättre. Idag utgörs relevansen av väldigt många faktorer. Sökmotorer antar oftast att en populär hemsida även har värdefull information. Detta antagande har även visat sig vara tämligen framgångsrik när det gäller användarnas tillfredsställelse med sökresultatet.

Populariteten och relevansen är ingenting som bestäms manuellt, istället har sökmotorerna matematiska ekvationer (algoritmer) för att sortera agnarna från vetet (relevansen), för att sedan rangordna vetet i kvalitetsordning (populariteten)

Dessa algoritmer innehåller ofta hundratals variabler för att rangordna sökresultaten, någonting som kallas för “rankingfaktorer” inom SEO. Här är ett antal av dessa faktorer:

  • On-page optimering av sökordsanvändningen.
  • Huruvida hemsidan är anpassad för mobila besökare eller inte.
  • Engagemanget på din hemsida.
  • Trafiken på din hemsidan.

Det finns många fler faktorer och de ovanstående punkterna är en del av dem. För att vidare läsa om, och få konreta tips på hur en hemsida kan optimeras kan ni läsa dessa luckor: Lucka 20, Lucka 18, Lucka 17, Lucka 15, Lucka 14, Lucka 11, Lucka 10, Lucka 9, Lucka 2 och Lucka 1.

Ha en trevlig dag så ses vi igen imorgon på självaste julafton!

Har du frågor? Kontakta oss!