Lucka 7 – Avvisningsfrekvens

Robin Forsberg - Project Manager/Search Consultant
070 219 88 03
robin.forsberg@sesnordic.se

jul-sesnordic-7
God morgon! Hoppas ni skrev upp er på vår julklappsdag igår, så trillar det nog snart ner någonting trevligt i brevlådan! I dagens lucka ska vi titta närmare på vad avvisningsfrekvensen i Google Analytics gör för nytta.

Vad är avvisningsfrekvens?

Avvisningsfrekvensen är väldigt nyttig att studera och du har mycket att vinna på det. Detta eftersom avvisningsfrekvensen visar hur många besökare som lämnar din hemsida eller klickar sig vidare på din hemsida. Exempelbilden ni ser nedanför visar en genomsnittlig avvisningsfrekvens på 15,62% för samtliga sidor på webbplatsen. För avvisningsfrekvensen är det bättre desto lägre siffror man har, vilket innebär att 15.62% är riktigt bra. Det är alltså enbart 15.62% av dina besökare som lämnar klickar sig in på din hemsida för att sedan lämna den, utan att klicka sig vidare.

avvisningsfrekvens

Visst är det roligt att se vad hela webbplatsens genomsnittliga avvisningsfrekvens är, men det som gör avvisningsfrekvensen kraftfull är då man tittar på unika sidors avvisningsfrekvens.Det är alltså mer konstruktivt att granska avvisningsfrekvensen efter separata målsidor än den allmänna, genomsnittliga, avvisningsfrekvensen. Avvisningsfrekvensen för separata målsidor hittar du via “Beteende” -> “Webbplatsinnehåll” -> “Målsidor”. Hittar du sidor som har väldigt hög avvisningsfrekvens (ca 85-100%) kan det vara dags att analysera vad detta beror på och försöka förbättra.

Varför har jag så hög avvisningsfrekvens?

En anledning till varför du har väldigt hög avvisningsfrekvens (100%) kan vara för att du endast har en sida på din webbplats. Kan inte besökaren gå vidare på din webbplats kommer detta även resultera i en hög avvisningsfrekvens. Är detta fallet för dig är det ingenting som är fel med den höga avvisningsfrekvensen.

Är ovanstående inte fallet för dig kan en hög avvisningsfrekvens betyda att måladressen inte riktigt motsvarar besökarnas förväntningar, förväntningar som de kanske fått från texterna om hemsidan som man ser när hemsidan kommer upp i Googles sökresultat. Det kan också vara så att designen av målsidan med hög avvisningsfrekvens inte är bra.

Hur förbättrar jag avvisningsfrekvensen?

Metoderna för att förbättra avvisningsfrekvensen är oftast individuella för varje hemsida, men det finns vissa generella saker man kan se över och åtgärda.

  • Titta på målsidans design, är det någonting som gör det svårare för besökaren att navigera sig vidare på din hemsida? Är det kanske svårt att hitta menyn för att klicka sig vidare?
  • Ändra meta-titlar & meta-descriptions för din hemsida för att på ett bättre sätt motsvara besökarnas förväntningar på målsidans innehåll.
  • Ändra olika kampanjer som du kanske har för att på ett bättre sätt motsvara besökarnas förväntningar på målsidan innehåll. (T.ex. inlägg på facebook, displayannonser osv.)

 

Vi hoppas att ni har lärt er någonting genom dagens lucka och önskar er varmt välkomna till morgondagens lucka!

 

 

 

Har du frågor? Kontakta oss!