Julkalender 2016 Lucka 19- Meta descriptions och Titlar

Vad är titlar och meta descriptions och hur påverkas er hemsida av dessa?

Titlar gör dig synlig

Titlar har väldigt stor betydelse för att sökmotorerna ska kunna hitta just din hemsida. Titeltaggen är även den texten som syns längst upp i webbläsaren.

För att få största genomslag så gäller det att titlarna är välskrivna. Titlarna bör även innehålla de sökord ni vill ranka för. När du använder dig av sökord i din titel kommer de att fetmarkeras i sökresultatet om någon söker efter just det ordet eller den frasen.

Storleken har betydelse

Titeln ska helst vara 65-70 tecken (600 pixlar) för att rymmas i sökmotorns resultat, om den är längre kommer den kapas och “…” visas istället. Om du använder upp till ca 70 tecken som riktmärke bör du komma undan med ett avslutande “…”. Här kan du läsa om 10 tips för title-taggen.

Meta descriptions

Använd meta descriptions för att beskriva sidans innehåll mer i detalj och lyft de sökord du valt att arbeta med på denna sida.

Skriv en unik description på varje sida i den mån det går. Men om ni har många produkter i till exempel en webbshop kan ni använda er av en standardbeskrivning, se dock gärna till att produktnamnet lyfts i beskrivningen. Här kan du läsa mer om och få tips för utformning av meta description.

Storleken igen

Precis som titlar så har meta descriptions en begränsad yta i sökreslutatet, så använd max 156 tecken när du skriver din text.  Överskrider du gränsen kommer den kortas av och budskapet riskeras.

Meta descriptions ger er det perfekta stället att ge uppmaningar och löften om varför just din sida är bättre än konkurrenternas. Ta gärna med det som gör er unika, om ni har gratis frakt, stort sortiment eller liknande. Med andra ord, använd meta descriptions för att lyfta dina fördelar.

Tack för idag och vi SES imorgon!

Har du frågor? Kontakta oss!