Julkalender Lucka 3 – Mål och målgrupp

tomtepar-malgruppOavsett vilken målgrupp er hemsida har ska sidan tillfredsställa behovet hos den angivna målgruppen.
Bortsett från hur det är tänkt att du ska arbeta med marknadsföring är din hemsida oftast den första kommunikationskanalen mellan dig och dina potentiella kunder.

Effekten på internet är lika stor bland företagare som bland privatpersoner, vi söker information och läser på om de produkter eller tjänster vi överväger att investera i och idag är vi experter på att navigera och söka information på nätet.

Hur du än kommer i kontakt med en potentiell kund kan du vara övertygad om att
din hemsida blir noggrant synad innan din kontakt blir en kund.

Var ska jag börja?

Men hur skapar du en hemsida eller blogg som fångar intresse och verkligen funkar? Svaret är en blandning av strukturinnehåll och design.
Vilken målgrupp vill jag nå?. Hur beter sig denna målgruppen på nätet? hur söker den information i sociala medier? vilken plattform kan dom tänkas skriva/läsa i? Jämför priser? Bygg upp en webbplats utifrån en liknande struktur som målgruppen är van vid och på det sätt som besökaren känner sig hemma i. Kolla runt på forum och gör dig påläst.

Tänk enkelt. Tydlig navigering, överskådligt innehåll och lättillgängliga kontaktuppgifter. Gör det lätt för besökaren att hitta önskad information. Ju mer intressant och relevant information du publicerar desto större är sannolikheten att du träffar rätt målgrupp. Att publicera långa texter bara för sakens skull fyller ingen funktion.

Tips! Gör en punktlista på allt du kan komma på som eventuellt din målgrupp kan finnas i, facebook, instagram, forum & bloggar mm.

 

Har du frågor? Kontakta oss!