Lucka 20 – Kom igång med mätning

Varför ska jag mäta webbplatsen och Hur gör jag?

Att mäta aktivitet på sin webbplats är av stor betydelse för hur väl den digitala satsningen kommer att slå. Eftersom det ligger digitalt är varje sidvisning, varje klick och varje konvertering mätbart. Och med lite trix så är även din satsning offline digitalt mätbar. Klart vi ska mäta våra webbplatser.

Mäta? Räcker det inte med antalet unika besökare?

Om vi mäter kan vi klart och tydligt se Vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det gör att vi kan tänka om och lägger mer fokus på det som fungerar och mindre (eller kanske slopa helt) det som fungerar sämre. De allra flesta har inte obegränsade resurser och här blir mätning med Google Analytics ett stort hjälpmedel att både spara pengar, tid och resurser.

What’s in it for me?

Mätning med Google Analytics (som är ett helt kostnadsfritt verktyg för dig att använda) hjälper dig att göra mer av det som fungerar och mindre av det som fungerar sämre. Det genererar intäkter och minskar kostnader.

Verktyg för webbanalys och mätning

Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att analysera dina besökares beteende på webbbplatsen. Här kan du se var de kommer ifrån, vad de gör på webbplatsen och på vilken sida de befann sig på när de lämnade din webbplats. Detta och mycket mer kan du läsa av genom Google Analytics.

Arbetar du med externa kampanjer, digitala eller offline, kan du även det mäta med Google Analytics. Vad gav det hela, vilken kanal eller annons gav bäst ROI?

Hur du lägger till Google Analytics

Att lägga till Google Analytics är enkelt och det finns många bra guider på Google Analytics hur du går tillväga. Läs gärna dessa guider noga så att du gör rätt från start med exempelvis placering av analytics.js koden och andra implementationselement. Det undelättar i slutändan.

Din Google Analytics kod, analytics.js tillhandahållen av Google Analytics, ska placeras i avsnittet <head> på din webbplats. Det är viktigt att den placeras där eftersom ska kunna köras redan innan din webbplats sida laddat klart. Och koden ska placeras på samtliga sidor på din webbplats.

Se gärna denna korta film där Marika Sjöberg hos oss beskriver hur du lägger in Google Analytics på din webbplats, på korrekt sätt.

De flesta har idag ett CMS (Content Management System) för webbplatsen. Då är det bara att lägga in Google Analytics analytics.js i just headfilen. Den infogas då på samtliga sidor du publicerar, även nya sidor, inlägg eller nyheter. Här kan du läsa lite tips från Joakim Olofsson hos oss kring just CMS system och valet av ett sådant.

Här kan du läsa mer om vad mätning av din webbplats kan ge dig samt hur vi på SESNordic arbetar och kan hjälpa dig med Google Analytics, mätning och webbanalys.

SESNordic är även Google Partner och certifierade i Google Analytics så vill ni ha hjälp kan ni vara säkra på att vi vet vad vi gör.

God Jul och ha en trevlig 20 December!

Har du frågor? Kontakta oss!