Lucka 1 – De 3 av 10 viktigaste söktrenderna för 2018 – Del 1 av 3

Hej och Välkommen till SESNordics julkalender 2018!

Som ni kanske redan vet som kommer julkalendern 2018 att innehålla inte bara några utan verkligen många Riktigt bra tips inom SEO, Google AdWords, annonsering i sociala kanaler, webbanalys och relaterade ämnen. Nu kör vi – Så håll i hatten vänner!

Lucka 1 – De viktigaste söktrenderna för 2018 – Del 1

Nu gäller det att hänga med då branschen snabbt förändras. Vad är viktigt och vad ska man som företag fokusera på? Här lämnar vi 3 av de 10 viktigaste söktrenderna för 2018 som ni Inte får missa.

1. User experience – UX

Användarupplevelsen (user experience) för webbplatser och SEO kommer att bli ännu viktigare år 2018. Google har klargjort att fokuset ligger på användaren och givet bör det då återspeglas i hur webbplatser byggs.  Levereras en smidig och excellent användarupplevelse blir webbplatsen premierad i Google. Så är det bara.

2. Artificial intelligence – AI

HTTPS och “mobile first” är småkallt som ämnen inom sök och SEO idag och känns lite 2017 (förutsatt att du redan gjort åtgärderna som krävs förstås! Om inte, kontakta oss så hjälper vi er!). Uppmärksamhet vänder sig nu istället till RankBrain och AI – Artificial Intelligence. RankBrain är en form av maskininlärning och används av Google för att bearbeta enorma mängder kvalitativ data (skrivet innehåll). 15% av alla frågor som passerar Google idag är nya sökningar och det är vanligt att RankBrain stöter på en fråga eller fras som den inte har sett tidigare. Med hjälp av tidigare bearbetat data (skrivet innehåll) kan RankBrain göra en intelligent gissning baserad på tidigare liknande frågor och liknande betydelser.

Artificial intelligence och maskininlärning har redan förändrat hur sökresultaten visas och rankas.  AI och maskininlärning kommer att leda till en mer personlig upplevelse. Uppkomsten av röstsök och digital assistans kommer därtill kunna erbjuda den perfekta grunden för att utveckla AI och belöna framgångsrika SEO-strategier som följer trenderna.

Googles beslutsamhet att utveckla inom detta område spår om många fler innovationer och vi ser med spänning och glädje mot resultaten. AI 2018 med andra ord. Stay tuned!

3. Relevant innehåll 2.0

2018 blir det allt svårare att lura Google att du har bra innehåll på din webbplats om du inte har det. Vad är bra innehåll? Jo, sådant som just Din målgrupp uppskattar. Hur ska du veta om ditt innehåll fungerar? Mät. Ni kan om ni vill (vilket ni bör) se i stort sett allt dina besökare på din webbplats gör. Genom mätning och webbanalys med exempelvis Google Analyics är du i hamn. Vad fungerar och vad fungerar inte? Vad ska du lägga krut på, vad tjänar du pengar på och vad kan ges mindre utrymme eller t.o.m slopas helt? Webbanalys är svartet. Om du har dåligt anpassat innehåll för din målgrupp som då ger signaler om det – Vad händer? Du hamnar lååångt bak i sökresultatet. Få klickar på din webbplats och det blir lite (eller inga) affärer.

Det var dagens lucka. Hoppas vi ses imorgon  igen för fler professionella tips inom sök!

Allt Gott och vi önskar er en riktigt bra december och en God Jul 🙂

Vill du veta mer eller få hjälp? Varmt Välkommen att kontakta oss!

 

Har du frågor? Kontakta oss!