Lucka 10 – De viktigaste söktrenderna för 2018 – Del 3

Robin Forsberg - Project Manager/Search Consultant
070 219 88 03
robin.forsberg@sesnordic.se

Lucka 10 – De viktigaste söktrenderna för 2018 – Del 3

Vi fortsätter med de fyra sista söktrenderna under 2018!

7. Uppdatera äldre artiklar & blogginlägg

Glöm inte bort era äldre artiklar & blogginlägg. Är informationen i dem utdaterade? Gör då nödvändiga ändringar i dem för att öka den organiska trafiken till er hemsida. Bara genom att återanvända gamla inlägg som har bra information kan öka er trafik då besökare ser att informationen & artikeln är uppdaterad.

8. HTTPS

Detta har gällt relativt länge och känns kanske 2017, men vi ser fortfarande väldigt många som ännu inte har gått över till HTTPS så vi understryker detta återigen. Detta är en enkel förändring som både sökmotorerna uppskattar men även era besökare. HTTPS är ett kvitto på att informationen på er sida är säker och hanteras på ett säkert sätt. Detta är extra viktigt för er som säljer produkter eller tjänster som kräver att besökare fyller i personlig information. Google har börjat uppmärksamma besökare om att en sida är osäker om de inte har HTTPS, och givetvis vill man inte att sin hemsida ska klassas som osäker.

9. Clickbaits sista andetag

Sökmotorerna kommer bli bättre på att identifiera clickbaits som har dålig kvalitet på sitt innehåll och ofta rent av falsk information på sina sidor. Detta innebär att vi förmodligen kommer se en minskning av så kallade clickbaits, “Du kommer aldrig tro på vad som hände sen” och liknande. Den generella trovärdigheten mot sådana artiklar har sjunkit det senaste året och kommer fortsätta över 2018 också. Förhoppningsvis ser vi inte lika många clickbaits i framtiden!

10. Tänk på Bing!

Google är störst, ingen tvekan om saken, men ignorera ändå inte Bing i din sökmotoroptimering. Bing står trots allt för 10-25% av sökmarknaden. Trots sin relativt låga marknadsandel inom sök, finns det ett antal saker som gör att du bör lägga en del fokus även på Bing:

  • Det är mindre konkurrens, vilket medför att det blir lättare att klättra i placeringarna i Bing.
  • Det går snabbare att klättra i placeringarna i Bing.
  • Bing är mer transparenta kring hur du rankar bra i Bing, vilket betyder att det blir lättare att veta vad man måste göra.
  • Det är lättare att få lokal synlighet.

 

Vill du veta mer eller få hjälp? Varmt Välkommen att kontakta oss!

Har du frågor? Kontakta oss!