Lucka 19 – Annonsera på mobila plattformar ger bra med trafik!

Lucka 19 – Annonsera på mobila plattformar ger bra med trafik!

Mobilen har utvecklats till att bli en viktig plattform för både affärer och marknadsföring. Sökningar från mobila enheter i Google har gått förbi sökningar från datorn men fortfarande leder datorn när det gäller konverteringar. Det betyder alltså att vi använder mobilen mer för att söka runt och välja vad vi vid ett senare tillfälle ska köpa när vi väl slår oss ner vid en dator.

Facebook är ett typexempel när det gäller just den här biten, deras metod är mer generös och framförallt är den bättre på att fånga upp användare som klickar i mobilen och sedan gör sin konvertering vid datorn vid ett senare tillfälle.

Kommer mobilanvändningen att sjunka?

Vi kan se att trenden för mobilanvändare inte tänker vända och att det kommer bli viktigare och viktigare att optimera den mobila upplevelsen.

Om du annonserar på Facebook kan oftast din kostnad per konvertering vara något högre för annonser i mobilen jämfört med de som visas på datorn.

Det är dock inte helt självklart att du kommer få en sämre kostnad per konvertering i mobilen – det beror på vad du annonserar för. Vi ser exempel på annonser som faktiskt har en lägre kostnad per konvertering på mobilen än på datorn, även om det är få.

Dålig konverteringsfrekvens via smartphones?

Allt handlar om hur du mäter dina konverteringar. Om du använder Google Analytics sista-klickmätning, vilket innebär att du mäter sista klicket i köpprocessen. Tittar du då enbart på antalet konverteringar får kanske datorn all ära eftersom det var där kunden köpte er produkt och mätningen på mobilannonseringen kan då se sämre ut även om detta inte är hela sanningen.

Mätmetoderna ger kanske inte en helt korrekt bild av annonseringsresultatet. Det gäller att hitta en mätpunkt som ger det mest rättvisa resultatet.

Det är såklart ett alternativ att stänga av all annonsering i mobilen och bara annonsera på datorer. Men då missar du kanske ett stort antal av dina potentiella kunder.

Vill du veta mer eller få hjälp? Varmt Välkommen att kontakta oss!

Har du frågor? Kontakta oss!