Lucka 20 – EXTRA! – nu är mysteriet löst på kontoret!

Varför clickbait?

Vi har tidigare nämnt clickbait och att vi förmodligen kommer se en minskning av detta under 2018. Detta fick vi mycket respons på så vi vill utveckla detta, och det gör vi med dagens lucka!

Att utforma dagens lucka med en clickbaitrubrik visar hur lätt det är att falla i fällan för clickbait!

Hur du utformar dina rubriker har alltid varit en viktig del för att få in trafik på din sida men idag använder många “fula” metoder för att locka besökare att klicka på just deras artikel. Rubriken har oftast inte någon relevans till vad innehållet är utan det handlar bara om att ”driva” in trafik på sidan. Många publicister har tyvärr hamnat i fällan för clickbaitrubriker som ropar ut ord som nakenchock, skandal, extra och varning.

Du ser dessa rubriker dagligen inte bara i flödet på sociala medier utan även i mer etablerade nyhetssidor. Alla vet att det oftast är ett clickbait när vi ser rubriken men av den medfödda nyfikenheten hos människan kan vi inte låta bli att klicka på ”nyheten”.

Vi som skriver artiklar och nyheter har ett gemensamt ansvar att ge våra läsare en bra upplevelse och ett bra nyhetsvärde.

Facebook försöker filtrera bort!

De stora sökmotorerna och Facebook har förstått att nyhetsvärdet och relevansen i clickbaits är förhållandevis liten. Facebook har exempelvis satt ner foten och sagt att clickbaits inte ska förekomma på deras sociala plattform. För att åstadkomma detta har de utvecklat ett filter som filtrerar bort artiklar som innehåller fraser som ofta finns i clickbaits – och ska därigenom förhindra dessa artiklar från att dyka upp i ditt nyhetsflöde.

Skribenter kommer emellertid alltid hitta nya vägar, men förhoppningsvis ska detta åtminstone minska antalet clickbaits avsevärt.

Ha en trevlig dag så ses vi imorgon igen!

Vill du veta mer eller få hjälp? Varmt Välkommen att kontakta oss!

 

Har du frågor? Kontakta oss!

Vill du ha en gratis rankingrapport?

Gratis rankingrapport!