Lucka 6 – De 3 av 10 viktigaste söktrenderna för 2018 – Del 2 av 3

Robin Forsberg - Project Manager/Search Consultant
070 219 88 03
robin.forsberg@sesnordic.se

Lucka 6 – De viktigaste söktrenderna för 2018 – Del 2

Där lucka 1 slutade med de 3 första söktrenderna inför 2018 fortsätter vi nu! Här kommer ytterligare 3 söktrender att anpassa sig till 2018.

4. Mobile first

Detta är någonting vi uttryckt tidigare men det tåls att understrykas igen. Optimera hemsidan för mobilen i första hand. 2018 är förmodligen året då varumärken på riktigt kommer se potentialen av att sätta mobilen först. Det finns väldigt många undersökningar kring detta och de är alla överens – sökningarna från smartphones bara ökar & ökar. Även Google har tillkännagett att sökningar från smartphones överstiger sökningar från datorer. Detta innebär helt enkelt att upplevelsen av er hemsida ska, i första hand, vara perfekt sett från en smartphone.

Vill du se om din hemsida är mobilvänlig kan du enkelt göra det via Googles verktyg.

5. Använd videos

Både Google & Facebook har ökat sitt fokus på video. I en analys gjord av Cisco räknar de med att 80% av all surfning består av video-material. Bra video-material kan onekligen skapa stort engagemang på er hemsida & öka flödet av nya besökare.

Bloggar du eller skriver artiklar? Överväg möjligheten att använda relevanta videos i dina texter. Dina besökare kommer att uppskatta det och likaså Google.

6. Stärk ditt varumärke

De flesta användare tittar inte på sida två i sökmotorerna. Finns det inte där existerar det inte för dem. Betyder detta att det kommer hagla in klick när din hemsida hamnar på sida ett? Inte nödvändigtvis. Men dina chanser ökar drastiskt om användaren känner igen ditt varumärke.

Att stärka sitt varumärke är en essentiell del i alla SEO-strategier & det bör vara en del i din också. Produkter, tjänster, innehåll, service – vad du än erbjuder, gör ditt yttersta för att ge dina kunder det bästa och på så sätt få ett bra rykte. Sociala medier är en utomordentlig plattform för att interagera med dina befintliga & potentiella kunder. Och håll även utkik efter eventuell negativ feedback online så du har en chans att reagera på den.

I takt med att “fake news” bli allt vanligare blir det ännu viktigare med ett starkt varumärke, 2018 är inget undantag. Ju fler människor som känner till er, och ju mer bra saker de vet & säger om er, desto bättre för era affärsmål. Arbeta för att vinna deras förtroende.

 

Ha en trevlig dag så ses vi imorgon igen!

Vill du veta mer eller få hjälp? Varmt Välkommen att kontakta oss!

Har du frågor? Kontakta oss!

Vill du ha en gratis rankingrapport?

Gratis rankingrapport!