Lucka 9 – 3 SEO-strategier du ska passa dig för!

Robin Forsberg - Project Manager/Search Consultant
070 219 88 03
robin.forsberg@sesnordic.se

Lucka 9 – 3 SEO-strategier du ska passa dig för!

1. Doorway Pages

Ett fulspel som använder sig av landningssidor. Det finns dem som förespråkar Doorway Pages och menar att man snabbt kan nå positiva resultat i form av placeringar hos bland annat Google. Detta kan stämma till viss del – men konsekvenserna är aldrig värt det. Doorway Pages innebär att du skapar en landningssida som helt fokuserar sig på ett antal sökord & sökfraser. Den enda målsättningen med en Doorway Page är emellertid att du ska klicka dig vidare till andra hemsidor, ofta med helt annan content än den landningssida du klickade dig in på. Blir man ertappad med detta blir man straffad av Google och allt arbete du har utfört är förgäves.

Satsa istället på etisk och hållbar SEO som lönar sig i längden!

2. Skriv inte med osynlig text

Denna fråga har kommit in till oss ett par gånger. Kan jag inte bara skriva sökord & sökfraser med samma text som bakgrunden så ingen besökare ser det men ändå rankas högt hos sökmotorerna? Kort svar: nej.

Denna form av “oärlig” SEO förekom främst för ett par år sedan. Fler och fler har insett att det inte fungerar längre men det förekommer än idag. Tanken är alltså att man använder så många relevanta sökord som möjligt och lägger in dem på en sida med samma färg som bakgrunden, och på så sätt blir texten “osynlig”. Detta kan ge dig några dagar i rampljuset – men så fort Googles spindlar (som läser av din hemsida) kommer på dig blir hemsidan straffad. Det innebär att hemsidan numer kommer befinna sig i botten av sökresultatet och man får börja om från noll.

3. Fyll inte bara kategorisidor med produkter

Denna punkt riktar sig främst mot e-handlare. E-handlare har ofta många produkter och väljer att sätta dem i kategorier, vilket är helt korrekt. Vad många missar är att fylla kategorisidorna med relevanta texter och på så sätt missa chansen att ranka högt på dessa sidor! Istället för att enbart fylla kategorisidorna med produkter från topp till tå, ge besökarna en liten ingress i början på sidan. Vad hittar vi på den här kategorisidan? Vilka modeller/storlekar/användningsområden fyller produkterna som finns här?

Ge besökarna & sökmotorerna information om sidan – det är bra för både användarvänligheten & för sökmotoroptimeringen!

Med det önskar vi er en trevlig lördag så ses vi igen imorgon!

Vill du veta mer eller få hjälp? Varmt Välkommen att kontakta oss!

Har du frågor? Kontakta oss!