SEO, Digital marknadsföring och Google Analytics
- Vad kommer jag att lära mig?
- Innehåll kurs SEO, Digital Marknadsföring och Google Analytics
- För vem?
- Kurslängd
Vill du omvandla fler besökare till kunder, veta vilka marknadsaktiviteter som genererar affärer, vad som är effektivt på din webbplats, hur du når ut till just din målgrupp och hur du utifrån strategiska val på bästa sätt optimera din onlinemarknadsföring och digitala närvaro? Ta dina kunskaper inom onlinemarknadsföring till en ny nivå. Lär dig förstå och använda verktygen.
Vad kommer jag att lära mig under utbildningen?
Du kommer efter avslutad kurs i SEO, Digital marknadsföring och Google Analytics att inneha goda praktiska och teoretiska kunskaper i onlinemarknadsföring samt känna till hur du på bästa sätt kan tillämpa den kunskapen i din verksamhet. Du lär dig viktiga faktorer för resultatbaserad Sökmotoroptimering, hur du nyttjar sökmotorernas annonseringsnätverk (ex Google AdWords) samt hur du tar fram strategier för uppföljning, analys och utvärdering med hjälp av webbanalys och Google Analytics. 2-dagars kursen ger dig de bästa förutsättningarna att framgångsrikt själv arbeta vidare med onlinemarknadsföring men du blir även en betydligt kunnigare beställare. Kursen innehåller både teori och praktiska övningar.
Certifikat och Diplom
Efter kursen SEO, Digital marknadsföring och Google Analytics erhåller du ett personligt certifikat som visar att du genomfört en 2-dagars utbildning i onlinemarknadsföring och mätning.
Innehåll kurs SEO, Digital marknadsföring och Google Analytics
Dag 1:
09.00 Frukost och registrering
09.30 Utbildning
– Webbens karaktär
– Digital marknadsföring
– Sökmotoroptimering SEO
– Genomgång av viktiga optimeringsparametrar
– Ranking av webbplatser
– Webbplatsens tekniska och redaktionella struktur
12.00 Lunch
13.00 Utbildning
– Arbetet med och vikten av sökordsanalys
– Genomgång av verktyg
– Landningssidor (identifiera, prioritera, optimera)
– Struktur och URL:er
– Övningar
14.30 Fika
15.00 Utbildning
– Webbanalys och Google Analytics
– Inställningar och kopplingar
– Vilka nyckeltal är viktiga och hur ger de tyngd i en analys
– Hur mäta kampanjer (PPC, banners, länkar, e-post m.m)
– Analys och mätning
17.00 Avslut dag 1
Dag 2:
09.00 Frukost
09.30 Utbildning
– Introduktion till A/B tester
– Verktygslåda för A/B tester
– Konverteringsmätning
– Avanserade segment och filter
12.00 Lunch
13.30 Utbildning
– Hur läser sökmotorer som Google webbplatser
– Anpassa innehåll för besökare och sökmotorer
– Optimera innehåll
– Google Search Console
– Inställning och koppling
14.30 Fika
15.00 Utbildning
– Annonsering i sökmotorerna och Google AdWords
– Kampanjer, struktur, sökord
– Koppling och utvärdering
– Strategi för Digital Marknadsföring
– Övning
16.45 Avslutning och utdelning av Certifikat för 2 dagars utbildning i SEO, Digital Marknadsföring och Google Analytics
Kursens mål
Du kommer efter avslutad kurs i SEO, Digital marknadsföring och Google Analytics att inneha goda praktiska och teoretiska kunskaper i onlinemarknadsföring samt känna till hur du på bästa sätt kan tillämpa den kunskapen i din verksamhet. Du lär dig viktiga faktorer för resultatbaserad Sökmotoroptimering, hur du nyttjar sökmotorernas annonseringsnätverk (ex Google Ads) samt hur du tar fram strategier för uppföljning, analys och utvärdering med hjälp av webbanalys och Google Analytics. 2-dagars kursen ger dig de bästa förutsättningarna att framgångsrikt själv arbeta vidare med onlinemarknadsföring men du blir även en betydligt kunnigare beställare.
För vem passar utbildningen?
Kursen riktar sig till dig som vill ta ett större grepp om din kunskap kring SEO, Digital marknadsföring och Google Analytics. Du vill ha bred kunskap kring vad som är aktuellt just nu samt råd och tips för att framgångsrikt kunna arbeta vidare med strategisk onlinemarknadsföring. Inga förkunskaper krävs. Du arbetar sannolikt som:
– Marknadsförare
– Försäljningsansvarig
– Webbredaktör
– Kommunikatör
– Webbstrateg
– Webbansvarig
– Inhouse SEO:are
– Webbanalytiker
Kursens längd
2 dagar