Vill du omvandla fler besökare till kunder, veta vad på din webbplats som genererar affärer, vilka marknadsaktiviteter som är effektiva samt mäta vad som sker på din webbplats? Vill du vässa hanteringen av mer tekniska aspekter samt ta dig själv som webbanalytiker till en helt ny och högre nivå? Då har du nu möjlighet att på distans gå en av våra öppna kurser i Google Analytics.
Vad ingår i kursen?
En hel dags utbildning inom Google Analytics med professionell och certifierad utbildningsledare. Dokumentation av kursinnehållet (för att du enkelt skall kunna titta tillbaka när du sitter på ditt kontor igen) ingår. Certifikat för genomförd utbildning utfärdas.
Certifiering
Efter genomförd utbildning erhåller du ett personligt certifikat i Google Analytics. Vid slutet av dagen har du även möjlighet att stanna online för att göra testet för att bli officiellt Google Analytics Certifierad av Google.
2 eller fler
Är ni 2 eller fler som vill gå på kursen? Då erhåller ni 10% rabatt. Rabatten dras av på fakturan / i kassan.
Kurslokal online
Delta tryggt och enkelt via Zoom. Kursledaren befinner sig i en ljus lokal med toppmodern teknik och inga störningsmoment. Ladda gärna upp med vatten och ett fruktfat 🙂
Behöver du grundläggande kunskap i Google Analytics, vill du omvandla fler besökare till kunder, veta vad på din webbplats som genererar affärer, vilka marknadsaktiviteter som är effektiva samt mäta vad som sker på din webbplats? Då har du nu möjlighet att gå en av våra öppna utbildningar online. Kursen bygger på Googles utbildningsmaterial och metod och innehåller skräddarsydda övningar som är integrerade med Google Analytics produkten.
Vad kommer jag att lära mig under kursen?
Du kommer efter avslutad grundutbildning i Google Analytics att inneha goda praktiska och teoretiska kunskaper i Google Analytics samt känna till hur du på bästa sätt kan tillämpa den kunskapen i din verksamhet. Du kommer lära dig hur och var information hittas, hur data kan konverteras till insikter samt hur du kan ta bättre affärsbeslut. Heldagskursen ger dig de bästa förutsättningarna att gå vidare och bli Google Analytics Certifierad av Google.
Certifiering
Efter grundutbildningen i Google Analytics erhåller du ett personligt certifikat där det framgår att du slutfört en heldagsutbildning i Google Analytics.
Innehåll utbildning Google Analytics Grund
09.00 Välkommen och introduktion
– Introduktion till kursen
– Mål, syfte och upplägg
09.15 Utbildning
– Grunder och grundläggande mätetal
– Målgrupp
15.00 Utbildning – Vilka nyckeltal är viktiga och hur ger de tyngd i en analys
– Hur mäta kampanjer (PPC, banners, länkar, e-post m.m)
– Google Ads kampanjer
– Introduktion till A/B-tester
16.30 Avslutning och sammanfattning. Efter dagens slut skickas personliga Certifikat av genomförd grundutbildning i Google Analytics
17.00 Test Google Analytics for Beginners: (frivilligt)
Kursens mål
Du kommer efter avslutad grundutbildning i Google Analytics att inneha goda praktiska och teoretiska kunskaper i Google Analytics samt känna till hur du på bästa sätt kan tillämpa den kunskapen i din verksamhet. Du kommer lära dig hur och var information hittas, hur data kan konverteras till insikter samt hur du kan ta bättre affärsbeslut.
För vem passar kursen?
Utbildningen riktar sig till dig som vill veta mer om hur du använder Google Analytics och vill lära dig navigera genom produkten och dess funktioner. Du arbetar sannolikt som:
– Marknadsförare
– Försäljningsansvarig
– Webbredaktör
– Kommunikatör
– Webbstrateg
– Webbansvarig
– Inhouse SEO:are
– Webbanalytiker
Kursledare
Rebecca Hansson
Rebecca är grundare och VD på sökbyrån SESNordic där hon är rådgivare och konsult åt några av Nordens snabbast växande bolag. Rebecca Hansson har arbetat med sök sedan 2004, är certifierad i Google Ads, Google Analytics samt SEO och är en mycket uppskattad föreläsare och utbildningshållare både i Sverige och internationellt. Rebecca har genom åren bland annat utbildat åt Google, talat på SMX Advanced både i Sverige och Europa, utbildat 100-tals företag och samlat på sig 1000-tals utbildningstimmar.
Sagt om Rebecca som utbildningshållare:
Riktigt duktig som föreläsare och härligt att hon vågar vara sig själv! Så engagerad och bra kunskapsöverföring! Mycket kunskap bakom!
Vanliga frågor kring våra nya distansutbildningar
Är innehållet desamma även om det är en distanskurs?
Ja, innehållet är desamma. Kursledaren kommer att guida dig igenom de olika momenten just som vid fysiska utbildningar.
Krävs det någon speciell utrustning för mig som deltagare på en distanskurs?
Du behöver en dator eller platta samt internetuppkoppling. Vi använder tjänsten Zoom och länk till mötet skickas till din epost i anslutning till mötet. Du behöver inte i förväg installera något program alls. Bara att klicka på länken du får så är du inne i kursen.
Kommer jag att kunna ställa frågor under dagen till kursledaren?
Självklart! Du kommer kunna ställa frågor hela dagen och även ha möjlighet att diskutera med dina kurskamrater. Efter dagens slut finns även möjlighet att göra testet för att få officiell Google Certifiering (GAIQ). Väljer du att göra testet stannar kursledaren online med dig under tiden så att du har möjlighet att ställa frågor.
Kursen i Google Analytics Avancerad passar dig med erfarenhet av Google Analytics och som vill vässa hanteringen av mer tekniska aspekter samt ta dig själv som webbanalytiker till en helt ny och högre nivå. Du kommer få full kontroll över de viktigaste delarna och funktionerna i Google Analytics. Kursen bygger på Googles utbildningsmaterial och metod och innehåller skräddarsydda övningar som är integrerade med Google Analytics produkten.
Vad kommer jag att lära mig under kursen?
Du kommer efter avslutad avancerad kurs i Google Analytics att att inneha mycket goda praktiska och teoretiska kunskaper i Google Analytics samt känna till hur du på bästa sätt kan tillämpa den kunskapen i din verksamhet. Du kommer att få full kontroll över de olika delarna inom Google Analytics och du kommer ha de absolut bästa förutsättningarna att klara testet för den officiella Google Analytics certifieringen (GAIQ).
Certifiering
Efter den avancerade utbildningen i Google Analytics erhåller du personlig certifiering där det framgår att du slutfört en heldagsutbildning i Google Analytics på avancerad nivå. Du kommer dessutom (förhoppningsvis) vara certifierad expert i Google Analytics genom att ha klarat den officiella Google Analytics Certifieringen (GAIQ).
Innehåll utbildning Google Analytics Avancerad
09.00 Välkommen och introduktion
– Introduktion till kursen
– Mål, syfte och upplägg
09.15 Utbildning
– Förstå datainsamling och bearbetning i GA
– Kategorisering av användare och sessioner
– Lagra och aggregera data till snabbt genererade rapporter
10.15 Paus
10.30 Utbildning
– Skapa egna Custom Dimensions
– Skapa egna Custom Metrics
– Förstå användarbeteende med Event spårning
– De mest användbara konfigurationerna (User-ID, Content Grouping, Channel Grouping, Data import)
12.00 Lunch
13.00 Utbildning
– Avancerad segmentering av data för analys
– Målmätning, Macromål och Micromål
– Attributionsmodeller för målmätning
– Multi Channel Funnel rapporter (flerkanalstrattar)
14.30 Paus
15.00 Utbildning
– Remarketing och dynamisk remarketing genom Google Analytics
– Analys av data med Custom Reports
– E-handels-spårning och utökad e-handels-spårning
16.30 Avslutning och sammanfattning. Efter dagens slut skickas personliga Certifikat för slutförd avancerad kurs i Google Analytics
17.00 Test Advanced Google Analytics (frivilligt), Test Google Analytics officiella Certifiering, GAIQ (frivilligt)
Kursens mål
Du kommer efter avslutad avancerad kurs i Google Analytics att att inneha mycket goda praktiska och teoretiska kunskaper i Google Analytics samt känna till hur du på bästa sätt kan tillämpa den kunskapen i din verksamhet. Du kommer att få full kontroll över de olika delarna inom Google Analytics och du kommer ha de absolut bästa förutsättningarna att klara testet för den officiella Google Analytics certifieringen (GAIQ).
För vem passar kursen?
Utbildningen riktar sig till dig som vill veta mer om hur du använder Google Analytics och vill lära dig navigera genom produkten och dess funktioner. Du arbetar sannolikt som:
– Marknadsförare
– Försäljningsansvarig
– Webbredaktör
– Kommunikatör
– Webbstrateg
– Webbansvarig
– Inhouse SEO:are
– Webbanalytiker
Kursledare
Rebecca Hansson
Rebecca är grundare och VD på sökbyrån SESNordic där hon är rådgivare och konsult åt några av Nordens snabbast växande bolag. Rebecca Hansson har arbetat med sök sedan 2004, är certifierad i Google Ads, Google Analytics samt SEO och är en mycket uppskattad föreläsare och utbildningshållare både i Sverige och internationellt. Rebecca har genom åren bland annat utbildat åt Google, talat på SMX Advanced både i Sverige och Europa, utbildat 100-tals företag och samlat på sig 1000-tals utbildningstimmar.
Sagt om Rebecca som utbildningshållare:
Riktigt duktig som föreläsare och härligt att hon vågar vara sig själv! Så engagerad och bra kunskapsöverföring! Mycket kunskap bakom!
Vanliga frågor kring våra nya distansutbildningar
Är innehållet desamma även om det är en distanskurs?
Ja, innehållet är desamma. Kursledaren kommer att guida dig igenom de olika momenten just som vid fysiska utbildningar.
Krävs det någon speciell utrustning för mig som deltagare på en distanskurs?
Du behöver en dator eller platta samt internetuppkoppling. Vi använder tjänsten Zoom och länk till mötet skickas till din epost i anslutning till mötet. Du behöver inte i förväg installera något program alls. Bara att klicka på länken du får så är du inne i kursen.
Kommer jag att kunna ställa frågor under dagen till kursledaren?
Självklart! Du kommer kunna ställa frågor hela dagen och även ha möjlighet att diskutera med dina kurskamrater. Efter dagens slut finns möjlighet att göra testet för att få officiell Google Certifiering (GAIQ). Väljer du att göra testet stannar kursledaren online med dig under tiden så att du har möjlighet att ställa frågor.