Att skriva bra och säljande webbtexter Och hur du tar reda på vad som verkligen fungerar

Att skriva bra och säljande webbtexter Och hur du tar reda på vad som verkligen fungerar

Allt bör givetvis anpassas till målgrupp, budskap, avsändare. Men här delar vi med oss av bra tips samt berättar hur du tar reda på vad som fungerar.

Här kan du även läsa en snabbguide om du hellre vill det 🙂

Tips för säljande webbtexter

  • Skriv inte för långt. Hellre kort och innehållsrikt än långt och väldigt utsmyckande.
  • Gör det enkelt. Vi besökare vill ofta hitta det vi söker snabbt.
  • Tänk på dina kärnvärden, vad är det som gör er unika? Lyft fram det i texten.
  • Ibland kan punkform vara bättre än löpande text, för en snabb överblick. Men helst överskådliga punktlistor förstås.
  • Betona gärna genom att fetmarkera.
  • Vi läser som ett F. Börja med det viktigaste.
  • Skriv ett budskap per stycke – Underlättar för den som skumläser (och det gör vi alla 🙂 ).
  • Tänk ur besökarens synvinkel – Är texten tydlig och har du nått fram med ditt budskap?
  • Anpassa textinnehållet till ditt företag, er bransch och er kultur.

Öka chanserna till högre rankning i sökmotorerna med SEO

  • Inkludera dina viktiga sökfraser och sökord i texterna.
  • Inkludera dina viktiga sökord och söktermer i rubrikerna, huvudrubriker och underrubriker.
  • Samtligt textmaterial läses av sökmotorerna (om det verkligen är text och inget annat förstås) så kom ihåg även länktitlar, bildtexter, bildnamn och alttaggar.
  • Punktlistor igen – de kan vara bra även för din webbplats ranking – tydliggör vad du vill berätta om och vad du tycker är viktigt.
  • Möt användarens förväntningar, skriv inte Gratis frakt om du för tillfället inte erbjuder det. 80% av besökarna återkommer inte till en webbplats som inte svarat mot förväntningarna.
  • Använd er målgrupps sökord och termer. Vi skumläser och då söker vi med blicken efter det vi sökt på i Google innan.
  • Skriv för dina besökare men ha sökmotorerna och dina viktiga sökord i åtanke.

Text i Sociala medier

  • Uppmuntra till dialog och engagera dina följare.
  • Var den du är – Vi vill se människorna bakom företagsloggan.

Text i Nyhetsbrev och Kampanjer

  • Börja med det viktigaste.
  • Använd tydliga och lockande rubriker.
  • Uppmuntra till fortsatt läsningen genom väl genomtänkt ingress/inledning och länkar till ytterligare information.
  • Skriv inte så långt men variera gärna längden på meningarna.

Så här tar du reda på vad som verkligen fungerar

  • Genom Google Analytics, webbanalys och ordentlig mätning  kan du ta reda på vad som verkligen fungerar på din webbplats, även textmässigt.
  • Gör A/B tester – Vad fungerar bäst?
  • Var det en större andel besökare som konverterade när du flyttade en inforuta eller kortade ner ditt kontaktformulär?
  • Kan du öka konverteringarna ytterligare? Helt färdig blir man inte förrens konverteringsgraden är 100%.

Relaterad information:
 

Kolla gärna in vår kostnadsfria SEO guide!

Har du frågor? Kontakta oss!