De blev träffade av Google Core Update

De blev träffade av Google Core Update

Vi talar om Search Engine Roundtable, https://www.seroundtable.com/. En webbplats som skriver och bloggar om SEO, Google Ads, Bing, Google Analytics och mycket mer inom digital marknadsföring blev själva träffade och drabbades negativt av den senaste Google Core Update nu i maj. Och frågorna trillar in. Här försöker vi svara på dessa.

För det första

De som driver webbplatsen är duktiga, inte tu tal om det. De har kontrollerat de rätta elementen och de håller koll på realtidstrafiken vilket är ytterst intressant för just de.

De uppmärksammade nedgång i trafik, analyserade och beskriver öppet på sin webbplats vad de tror kan ha hänt vilket absolut kan vara hjälpsamt för andra. Och det är lite det som denna webbplats är till för, undersöka och förmedla kunskap och insikter.

Men hur är det möjligt?

Minns ni Google Panda för några år sedan? Redan då blev webbplatsen Search Engine Roundtable negativt drabbade. Detta berodde till största del på att de vid den tiden sålde länkar. Och ni som läser våra inlägg vet vad vi anser om det.

Har du en gång blivit drabbad negativt ligger din webbplats därefter lite under lupp så att säga.

I detta fall kan det vara något (enligt Google) olämpligt som återigen länkar till den drabbade webbplatsen.

Att även idag 2020 hitta webbplatser som arbetar med att sälja och köpa länkar tycker vi är både trist och tröttsamt.

Har de inte koll på vad som fungerar och inte?

Jo det måste jag nog ändå påstå att de har. Vi måste ha i åtanke att visst, denna webbplats vill ha trafik, många läsare och möjlighet att få annonser osv., men det är också en webbplats där teorier faktiskt testas. Så svaret på den frågan är: Ja, jag är övertygad om att de har koll men vill (och ska enligt mig) testa var gränserna går.

Kan vi fortsätta att lita på att innehållet på den webbplatsen är relevant och korrekt?

Det korta svaret är Ja, det tycker jag. Så länge de är öppna med vad de gör, vilket utfallet blev och hur de tacklar problemen så litar vi på de och deras kunskap inom digital marknadsföring.

Har du frågor? Kontakta oss!