För första gången står mobila enheter för majoriteten av Googles sökningar

Robin Forsberg - Project Manager/Search Consultant
070 219 88 03
robin.forsberg@sesnordic.se

google-mobila-enheter

 

Vi har tidigare skrivit om att surfandet från mobila enheter står för över 50% av internettrafiken. Googles sökchef Amit Singhal gjorde ett uttalande där han konstaterar att det inte bara surfas mer från mobila enheter, men att de mobila sökningarna i Googles sökmotor för första gången står för majoriteten av de  sökningar som utförs. Singhal sa också att detta resultat exkluderar tablets och enbart tagit med enheter med en skärmstorlek på 6″ eller mindre.

Att synas på mobilen är betydelsefullt

I sitt uttalande nämnde även Singhal att antalet sökningar som utförs genom mobila enheter med en skärmstorlek under 6″ ligger närmare 100 miljarder per månad. Det är med andra ord väldigt många sökningar och detta understryker vikten av att vara synlig på mobila enheter.  I april i år uppdaterade Google även sin sökalgoritm till att ranka de hemsidor som är mobilanpassade högre än de hemsidor som inte är det och med tanke på hur oerhört många människor det är som använder Googles sökmotor via sin smartphone bör hemsidorna vara mobilanpassade. En hemsida som ser bra ut på din smartphone kommer inte bara att rankas högre i Google, den kommer även göra ett bra intryck hos besökaren och göra det lättare för denne att navigera på er hemsida.

Google anpassar sig till det digitala klimatet

I och med att allt fler använder sin smartphone till att surfa runt på internet och söka via Google anpassar sig även Google till detta beteende. Detta innebär att det mobila söket kan förvänta sig uppdateringar framöver för att göra det ännu enklare för dig som konsument att använda Google från din smartphone. Google har exempelvis sagt att, när de designar sök för mobila enheter, de tänker på hur du vill ha olika alternativ och verktyg beroende på vilket enhet du har. Bland annat sa dem att du förmodligen inte vill prata i telefonen när du sitter i en presentation eller i ett möte men att då du är ute och går med hunden vill och kan du uppenbarligen inte skriva på din telefon. Vad Google explicit menar med detta är det nog bara dem som vet. Men det vi vet är att de har släppt många uppdateringar på sistone som ska underlätta “Googlandet” på smartphones. Google Now finns nu i de flesta mobila enheter som kör operativsystemet Android och är din personliga assistent som bland annat kan utföra sökningar på Google åt dig så länge du säger till telefonen vad den ska söka efter. En annan uppdatering som underlättar sökandet är en funktion som släpptes den 5e oktober i samband med Googles nya mobila operativsystem Marshmallow. Denna funktion innebär att du får förslag på intressanta sidor och intressant information beroende på vad som finns på din skärm då du använder funktionen.

Är du anpassad till det digitala klimatet?

Det finns enkla steg att följa för att se om en hemsida är mobilanpassad eller inte. Det finns även en del att tänka med hänsyn till sökmotorsoptimeringen när det gäller mobilanpassade hemsidor. Google erbjuder lyckligtvis guider för båda dessa frågetecken. Google ger svaret på huruvida din hemsida är mobilanpassad eller inte och hur du kan gå tillväga för att åstadkomma detta. Svaren som lättar dimman rörande sökmotorsoptimeringen och hur detta bör konfigureras för att få sökmotorerna att uppfatta din mobila hemsida tillhandahåller Google likaså.

Skulle du fortsatt ha frågor eller funderingar när det kommer till mobila enheter och hur dessa påverkar er hemsida eller sökmotorsoptimering rent generellt är du självklart välkommen att kontakta oss. Vi svarar gärna på era frågor och kan även hjälpa er med mobilanpassade hemsidor, såväl skapa & designa dem men även sökmotorsoptimera dem.

 

Har du frågor? Kontakta oss!