Google sök ändrar i sin design!

Google har lanserat en designförändring i Googles sökresultat. De annonser som tidigare låg placerade i den högra kolumnen är numer borttagna och lämnar mer plats åt sökresultaten i den vänstra kolumnen. Detta innebär även att titlarna i Googles sökresultat nu visar ett markant ökat antal tecken till 600 pixlar från tidigare 512 pixlar.

Den största skillnaden av designförändringen är att du får plats med fler pixlar i titeln. Som en reaktion på denna designförändring har det både fått positiva reaktioner så som negativa.

En undersökning som gjorts kring vilka längder som klarar sig och vilka titlar som inte klarade de nya riktlinjerna i Google sök. Före denna förändring bröt Google ord på var punkt placerades och nu väljer Google oftast att skära hela ordet om titeln är för lång. Så kontentan av det blir att man inte bara måste tänka på relevanta sökord i titeln, utan också att inte använda för långa ord i slutet av en titel.

Vad händer med mina titlar som jag har idag?

Att Google nu valt att ta bort de högra annonserna innebär även mer exponering för de resultat som placerar sig i topp i Googles sökmotor eftersom de första placeringarna inte konkurrerar med lika många resultat, problemet ligger i att om man skulle ignorera att ändra webbplatsens titlar skulle man med tiden kunna löpa högre risk att både tappa i klickfrekvensen om titlarna skulle bli kortare än konkurrenternas vilket medför en lägre placering i sökresultatet.
Detta medför i sin tur att det är viktigare än någonsin att ha konkurrensstarka titlar då titlarna är en stor faktor när din hemsida rankas i Google.

Vi kan idag inte säga om Google tänker använda den här förändringen permanent.
Men under tiden måste vi se till att hålla oss uppdaterade och att göra våra titlar så sökmotoroptimerade som möjligt.

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering? Gå till vår tjänst för sökmotoroptimering (SEO).

Har du frågor? Kontakta oss!