Tips på hur du marknadsför din e-handel och ökar din försäljning

Tips på hur du marknadsför din e-handel och ökar din försäljning

Finns många vägar att gå för att nå ut med e-handeln till sin målgrupp. Här presenterar vi några tips som kan hjälpa dig på vägen.

Finns som vanligt ingen quick-fix och vi har här utgått från att den plattform du använder för din e-handel har stöd för de viktiga och mest vanliga funktionerna. Dessa är, bland många fler funktioner, ex riktig sökmotor- och besökaranpassning på produktnivå samt möjlighet att integrera sociala medier, också på produktnivå.

Och med ett bra e-handelssystem kommer du långt.

Tipsen!

  1. Sökmotoroptimering – den i särklass mest kostnadseffektiva marknadsföringen. Resultatbaserad sökmotoroptimering är den mest lönsamma modeller för e-handel.
  2. Sökmotorannonsering. Är din geografiska målgrupp främst Sverige och Norden? Satsa då på Google Ads, annonsering i bing och DuckDuckGo. Finns målgruppen i andra delar av världen finns det fler sökmotorer som är värda att annonsera i.
  3. Arbeta med display annonsering och remarketing i Google Ads och Ett  bra sätt att nå dina kunder och de som är intresserade av det du har att erbjuda.
  4. Arbeta med relevanta sociala medier och nyttja ert Facebook konto. Här du enkelt kan kommunicera med dina följare. Annonsera facebook för att hjälpa människor att få upp ögonen för din e-handel och din verksamhet.
  5. Twitter fungerar fortfarande. och glöm inte Linkedin för kommunikation och spridning.
  6. Arbeta med videos. Här kan du lägga upp instruktionsfilmer eller mer informella klipp såsom när ni packar upp på hyllorna. Vi gillar att se människorna bakom företaget och varumärket. Skapa en profil på YouTube där filmerna publiceras och bädda in filmerna på er webbplats.
  7. Gör en särskild avdelning på din site för Erbjudanden. Det hela blir lättöverskådligt och vi handlar gärna på kampanjer.
  8. Arbeta fram ett slags bonussystem för återkommande kunder. Det gillar vi.
  9. Erbjud fri frakt över en viss summa exempelvis. Populärt inslag som uppmuntrar kunden till att köpa lite mer.
  10. Visa relaterade / kanske är även detta intressant artiklar för kunden när denna är i kassan. Men överdriv inte.
  11. Optimera webbplatsen för viktiga tidpunkter men väg upp det hela mot vilka produkter som är populära överlag inom ditt verksamhetsområde för just den tidpunkten och perioden.
  12. Analysera köpmönster och besöksmönster i Google Analytics. Kan du underlätta för besökaren att konvertera?
  13. Använd eyetracking på din e-handel. Vi blir lätt hemmablinda och det är ur många aspekter fantastiskt bra att få se e-handeln ur dina besökares synvinkel.
  14. Sprid information på nätet om din webb och e-handel. Länka till e-handeln från forum och liknande som du postar i. Ha länkar till din e-handel i e-postsignatur, dokument och liknande.
  15. Arbeta med mobil annonsering och mobilanpassa din e-handel. Mobil annonsering växer så det knakar och du har allt att vinna på detta.

Lycka till!

Har du frågor? Kontakta oss!