Tips på hur du marknadsför din e-handel och ökar din försäljning

Tips på hur du marknadsför

din e-handel och ökar din försäljning

Finns många vägar att gå för att nå ut med e-handeln till sin målgrupp. Här presenterar vi några tips som kan hjälpa dig på vägen.

Finns som vanligt ingen quick-fix och vi har här utgått från att den plattform du använder för din e-handel har stöd för de viktiga och mest vanliga funktionerna. Dessa är, bland många fler funktioner, ex riktig sökmotor- och besökaranpassning på produktnivå samt möjlighet att integrera sociala medier, också på produktnivå.

Och med ett bra e-handelssystem kommer du långt.

Tipsen!

  1. Sökmotoroptimering – den i särklass mest kostnadseffektiva marknadsföringen. Läs mer om vad Sökmotoroptimering SEO är och vad det kan göra för din verksamhet.
  2. Sponsrade länkar. Är din geografiska målgrupp främst Sverige och Norden? Satsa då på Google Adwords. Är din målgrupp Världen? Då kan det bra att även inkludera andra sökmotorerns sponsrade länkar, såsom Yahoo bing Network. Läs mer om vad sponsrade länkar är och hur de fungerar här.
  3. Arbeta med display annonsering i Google AdWords och absolut med remarketing. Ett fantastiskt bra sätt att nå dina kunder och de som är intresserade av det du har att erbjuda. Kontakta oss för mer information kring annonsering i Displaynätverket och remarketing.
  4. Skapa en företagssida på facebook där du enkelt kan kommunicera med dina gillare. Annonsera gärna på facebook för att hjälpa människor att få upp ögonen för din e-handel och din verksamhet. Utveckla gärna din facebooksida med applikationer som är relevanta för din verksamhet (ex sidflikar där du kan presentera kampanjer osv). Kontakta oss om du vill veta mer om möjligheterna med facebook.
  5. Sätt upp ett twitterkonto, för kommunikation och spridning.
  6. Arbeta med videos. Här kan du lägga upp instruktionsfilmer eller mer informella klipp såsom när ni packar upp på hyllorna. Vi gillar att se människorna bakom företaget och varumärket. Skapa en profil på YouTube där filmerna publiceras och bädda in filmerna på er webbplats. Ger fantastiska marknadsföringsmöjligheter att arbeta med YouTube och videos. Kontakta oss om du vill veta mer kring möjligheterna med YouTube.
  7. Gör en särskild avdelning på din site för Erbjudanden. Det hela blir lättöverskådligt och vi handlar gärna på kampanjer.
  8. Arbeta fram ett slags bonussystem för återkommande kunder. Det gillar vi.
  9. Erbjud fri frakt över en viss summa exempelvis. Populärt inslag som uppmuntrar kunden till att köpa lite mer.
  10. Visa relaterade- kanske är även detta intressant artiklar för kunden när denna är i kassan. Men överdriv inte. Det räcker med några stycken.
  11. Optimera webbplatsen för viktiga tidpunkter men väg upp det hela mot vilka produkter som är populära överlag inom ditt verksamhetsområde för just den tidpunkten och perioden.
  12. Analysera köpmönster och besöksmönster i Google Analytics. Kan du underlätta för besökaren att konvertera?
  13. Har du möjlighet så använd eyetracking på din e-handel. Vi blir lätt hemmablinda och det är ur många aspekter fantastiskt bra att få se e-handeln ur dina besökares synvinkel.
  14. Sprid information på nätet om din webb och e-handel. Länka till e-handeln från forum och liknande som du postar i. Ha länkar till din e-handel i e-postsignatur, dokument och liknande.
  15. Arbeta med mobil annonsering och mobilanpassa din e-handel. Mobil annonsering växer så det knakar och du har allt att vinna på detta. Kontakta oss gärna för mer information kring mobil annonsering.

Lycka till!

 

Har du frågor? Kontakta oss!

Vill du ha en gratis rankingrapport?

Gratis rankingrapport!