Länkstrategi och SEO – ska du köpa eller bygga länkar?

Länkstrategi och SEO – ska du köpa eller bygga länkar?

Här ger vi konkreta 20 tips för länkstrategi för SEO och reder ut hur det ligger till med att köpa eller bygga länkar för att påverka ranking i Google

Back to Basic men det är helt OK för behovet finns. Fortfarande idag ser vi hur hemsidor läggs i länkkataloger, vi ser footerlänkar som webbyrån lägger in på deras kunders webbplatser och dolda länkar på hemsidor.

Nu reder vi ut hur länkar ska hanteras, hur länkstrategi för SEO bör utformas för bästa och ger konkreta konkreta tips för länkbygge.

Länkkataloger – Vad är det och är de bra?

Länkkataloger var något som användes som del i SEO arbetet för ca 10-15 år sedan. Det fanns bra och erkända länkkataloger (ex DMOZ och Yahoo! Directory) och de fanns och finns fortfarande inte trovärdiga och rent av dåliga länkkataloger.

En länkkatalog är ex. en hemsida som innehåller kategoriserade länkar till andra hemsidor.

För 10-15 år sedan fanns det anledning att lägga sin webbplats i trovärdiga länkkataloger. Det kunde även vara gynnsamt att finnas med bland även de lite sämre länkkatalogerna. Det byggdes även flitigt egna mindre länkkataloger. Syftet var förstås att få en länk till sin hemsida.

Idag är länkkataloger helt ute ur leken och ska enligt mig inte användas längre. Det kan göra mer skada än nytta för din ranking i Google.

Behöver jag köpa (onaturliga) länkar och länkpaket för SEO för att min hemsida ska ranka högt i Google?

Det korta svaret är ett bestämt Nej.

Kan min hemsidas ranking gynnas om jag ändå köper onaturliga länkar i SEO syfte?

Det kan hända att hela eller delar av din hemsida blir straffad av Google och i värsta fall bannad. Att köpa länkar och länkpaket av företag som erbjuder detta är något vi helt tar avstånd ifrån och det är heller inget vi erbjuder våra kunder. Och nej, din hemsida kommer inte att gynnas av ett ordinarie länkpaket som någon satt upp.

Onaturliga länkar och länkpaket avsedda att manipulera en webbplats rankning i Googles sökresultat betraktas som en överträdelse av Googles riktlinjer för webbansvariga. Det gäller även tekniker som manipulerar länkar till webbplatsen.

Men länkar är väl viktiga för SEO?

Ja, det stämmer absolut. Länkar är viktiga för det är så sökmotorernas robotar hittar hemsidor.

Hur ska jag då kunna bygga upp länkar om jag inte ska köpa länkar och länksystem?

Det hela är enkelt. Bygg bra webb, bygg bra innehåll och du kommer få länkar till dig. Bra innehåll genererar länkar och det fungerar.

Ger några exempel på hur bra innehåll genererar naturliga länkar här:

Vi på SESNordic skriver (i perioder) en del artiklar. Artiklarna/informationen publicerar vi på vår hemsida, sesnordic.se.

Givetvis vill vi dela med oss av vår expertis och hoppas kunna hjälpa någon inom vårt område men vi hoppas även att någon tycker att informationen är så pass intressant/bra att de själva vill dela den i sitt nätverk.

Vi kan i Google Search Console se att vi idag har 3 089 st externa länkar till vår webbplats från 83 st olika domäner.

Det kan låta lite men inte en enda av dessa länkar kommer av att vi köpt länkar eller länkpaket och sesnordic.se är en liten webbplats.

Vi har helt naturliga länkar till vår webbplats och den information vi publicerat från bl.a. annat:

  • Examensarbeten där vår information angetts som källa (och länk till oss)
  • Våra artiklar översatta till Danska (och länk till oss)
  • SEO-forum där personer länkar till vår hemsida och information
  • Våra artiklar och information delade på olika bloggar

I Google Search Console kan vi se exakt vilka som länkar till oss och till vilken sida på vår webbplats de länkar till. Fiffigt, eller hur!

Ok – men vad är grejjen med att webbyråer lägger länkar i footern på min hemsida?

Alla webbyyråer gör såklart inte det med vi ser att det förekommer på många webbplatser ändå.

Mest anser jag att det bara är fult av webbyrån att göra så, deras enda syfte med det är att visa upp att de gjort din hemsida, att marknadsföra sig själva på er bekostnad samt att få en länk.

Men det är även så att du överför en del av din webbplats anseende, trust, till en annan webbplats när du länkar till den och det i sin tur kan påverka din webbplats ranking i Google negativt.

Är du överens med webbyrån att den ligger där och själv tycker det är OK och ser bra ut så fine! Men många vet inte ens att webbyrån har gjort det.

Typiska ankartexter för en sådan typ av länk är:

“Produced by Webbyrå AB”
“Producerad av Webbyrån AB”
” Webbpublicering https://webbyrån.se/

Eller betydligt värre:

“© 2015 Webbyrån AB. All rights reserved.”

Här har man helt enkelt skrivit att det är webbyrån som har Copyright på hemsidan. Nästan skrattretande. Men vem vet, de kanske de har också 🙂

Webbyrån kommer inte hamna högt i Google bara för att de placerar footerlänkar på sina kunders hemsidor,

Tips! Lägg till nofollow för länken genom att ta med attributet rel=”nofollow” i länkens ankartext på följande sätt:

Nu till de bästa 20 tipsen för att lyckas med sin länkstrategi ur ett SEP perspektiv

  1. Strunta i <nofollow> taggen – Länkarna är bra ändå!
    Nu menar jag länkar till din hemsida på sidor från exempelvis pressreleasesajter, Wikipedia och liknande, inte footerlänkar din webbyrå kan ha gjort 🙂 Vad spelar det för roll att det står nofollow? Det är människor du vill ska läsa ditt innehåll, inte robotar i första hand. Det är också människor som delar vidare osv om de gillar vad de läser.
  2. Kontakta kunder/leverantörer/samarbetspartners
    Kanske får du ha en rekommendation om dem på deras webbsite? Ökar chanserna att få en bra länk till sin webbsite om du erbjuder något tillbaka. Kanske kan ni lägga upp någon speciellt erbjudande eller en kampanjkod?
  3. Länka till andra
    Länka gärna till andra relevanta siter i blogginlägg och liknande. De kommer garanterat bli glada och kanske länkar de tillbaka. Givetvis skall du bara länka till sådant som din verksamhet står för och som kan vara intressant för just dina besökare – Återigen: Tänk besökare och människor.
  4. Fokusera på länkar som driver verklig trafik
    Du vill ha in trafiken och verkliga besökare till webbplatsen.
  5. Skriv relevant innehåll för dina besökare
    Ett relevant och riktigt bra innehåll ger inlänkar till siten. Genom att skriva relevant innehåll för dina besökare så ökar chanserna att de vill dela med sig av innehållet.
  6. Var själv aktiv
    Kolla runt på olika relevanta forum och bloggar. Vad skriver de? Vad undrar de över? Här kan du dels snappa upp vad din målgrupp vill veta men också har du möjligheten att själv besvara frågor och liknande. Och givetvis skall du då länka tillbaka till din webbplats eller till specifika sidor på din webbplats. Men överdriv inte!
  7. Var frikostig
    Var frikostig med att själv länka till din webbplats och dina webbsidor när du postar inlägg i andra forum och medier. Men tänk givetvis besökare och människor-länkarna skall tillföra något. Överdriv inte!
  8. Kolla vad människor söker efter i sökmotorerna
    Det ger mycket troligt nya uppslag till intressanta och läsvärda artiklar/texter att skriva till din site. Givetvis bör texterna i sig vara relevant för din verksamhet men du kan säkerligen klämma in lite eftersökta halvrelevanta.
  9. Dra nytta av uppmärksammade händelser
    Du kan faktiskt dra god nytta av uppmärksammade händelser. Se till att skriva en bra och unik artikel med vettig och relevant information kring det uppmärksammade ämnet och du kan mycket väl få bra länkar till dig site. Här ska du såklart se till att du kan dra paralleller till din egen verksamhet. Tips! Använd Google Trends.
  10. Tänk Användare – inte Sökmotorer
    Och sluta upp med att fokusera på IP nr, det är besökarna du är ute efter!
  11. Analysera trafiken
    Undersök vilka källor som fungerar bäst som trafikdrivare till sin webbplats.  Följ upp det hela i Google Search Console och Google Analytics.
  12. Licensiera bilder under Creative Commons
    Licensiera dina bilder under CC och förklara för dina besökare att om de vill använda bilden så skall de hänvisa genom länk till källan, dvs din webbplats
  13. Skapa en sitemap.xml
    Skapa en sitemap.xml och koppla den i Google Search Console. Håll den uppdaterad!
  14. Skapa en F.A.Q sida
    Utmärkt sätt att få fart på både trafik och få länkar.
  15. Skapa ett bildgalleri
    Utmärkt sätt att få fart på både trafik och få länkar.
  16. Skapa listor
    Vi gillar listor, besökare vill gärna ha en sammanfattad lista istället för att söka efter mängder av information.
  17. Var aktiv i sociala medier
    Publicera information och artiklar, det sprider sig snabbt.
  18. Köp inte länkar och länkpaket!
    Även om företaget som försöker sälja hävdar att deras länkar är säkra och bra. Vill du verkligen ha länkar från sidor du inte har en aning om vad de är för några? Och vad spelar det för roll om du har 5000 länkar från sidor ingen besöker. Återigen – det är besökaren vi vill åt.
  19. Skapa användbart och unikt innehåll för dina besökare
    Kopiera inte utan skapa unikt innehåll. Oftast väljer besökare att dela din länk om budskapet anses intressant, och ju mer användbart ditt budskap är, desto större är chansen att någon länkar till det.
  20. Fuska inte 🙂
    Förstår det kan vara frestande att ta genvägar men gör inte det. Google arbetar ständigt med att upptäcka länkfarmar och liknande. Google skriver själva (citat) “Kontakta oss om du upptäcker en webbplats som ingår i ett länksystem med syfte att manipulera PageRank. Vi använder informationen till att förbättra våra algoritmer som identifierar sådana länkar.

Lycka till och tveka inte att kontakta oss om ni vill att vi hjälper er med länkstrategin!

Har du frågor? Kontakta oss!