Nya Google Analytics, GA 4 är här: Googles vision av framtidens webbanalys

I mitten av oktober släpptes Google Analytics 4 – en ny och mer intelligent Analytics som ger dig de viktiga kundinsikter du behöver. Google Analytics 4 ska enligt Google själva leverera webbplatsägare smartare insikter för att förbättra marknadsbeslut och få bättre ROI. Och vi håller med.

Google_Analytics_new_reporting.gif
Nya rapporter i Google Analytics 4. Bildkälla: Google

Lite kort om GA 4

  • GA 4 bygger på AI och maskininlärning och genererar automatiskt insikter baserat på din data som du kan använda för att förbättra din marknadsföring.

  • Den ger en mer komplett bild av hela kundens resa, från förvärv till kundlojalitet, genom att koppla samman data från appar och webben.

  • Den fungerar med eller utan cookies och identifierare så att du kan skaffa dig en bättre bild av dina kunder även utifrån ofullständig data.

Den nya egenskapstypen inkluderar utökade prognoser och potentiellt beteende och med hjälp av machine learning och AI kan Google Analytics 4 förutspå trender i din målgrupps beteende och beräkna potentiellt resultat framåt i tiden.

Predictive metrics i nya Google Analytics 4. Bildkälla: Google.

Med hjälp av dessa rapporter kan du alltså beräkna den ungefärliga effekten av olika digitala aktiviteter. Framför allt blir det möjligt beräkna ROI för din digitala marknadsföring även på lång sikt.

Google Analytics 4 innehåller även en djupare integration med Google Ads samt mätfunktioner över flera enheter.

Eftersom den nya Analytics 4 kan mäta app- och webbinteraktioner tillsammans kan den inkludera konverteringar från ex YouTube tillsammans med konverteringar från Google och betalkanaler som inte ingår i Google samt organiska kanaler som Google Sök, socialt och e-post. Detta är en stor fördel och hjälper dig att förstå den sammanlagda effekten av alla dina marknadsföringsinsatser.

Youtube data i Google Analytics 4. Bildkälla: Google

Nya rapporter i Google Analytics 4

Menyn ser annorlunda ut och består av avdelningarna Life Cycle, User, Events, Explore och Configure + att det i GA 4 finns inte längre vyer. Det är mycket som är nytt och här tittar vi närmare på det viktigaste förändringarna.

Under den första, Life Cycle, hittar du rapporter som liknar olika steg i den välkända säljtratten/kundresan:

  • Acquisition
    Visar varifrån din trafik kommer. Du kan segmentera på User Acquisition (nya användare) eller Traffic Acquisition (all trafik i form av sessioner).

  • Engagement
    Visar vad dina besökare gör på din hemsida, tidigare Behavior. Visar Events (händelser) och Pages and Screens (sidvisningar) – till exempel hur många som klickat på olika knappar, uppnått en viss scrolltid eller klassificeras som quality users.
     
  • Monetisation
    Visar hur dina besökare konverterar. Här ser du in-app purchases, annonsvisningar (om du annonserar) och data från e-handel om du har en sådan.
     
  • Retention
    Visar hur många besökare som återkommer till din webbplats och deras engagemang. Här ser du rapporten Overview och kan segmentera på olika målgrupper.

Hur du uppgraderar till Google Analytics 4

Först om främst. Du behöver inte stressa med att uppgradera, ditt nuvarande Analytics fungerar likt tidigare och det är inte utannonserat något datum för när Universal Analytics inte längre kommer att stödjas.

Tillslut kommer du dock att behöva uppgradera och då är vårt tips att redan nu sätta upp spårning i GA 4 men behålla ditt nuvarande GA parallellt medan du blir bekväm med GA 4. Ditt nuvarande GA kommer fungera precis som vanligt även om du implementerar Google Analytics 4.

För att uppgradera till Google Analytics 4 behöver du vara hanterare på den egendom du vill uppgradera. Logga in på Google Analytics och följ Googles egna guide i hur du uppgraderar till GA 4. Ditt nya egendoms-ID börjar med “G” i stället för som tidigare “UA”. Nya funktioner kommer att släppas löpande 🙂

Vi hjälper dig att uppgradera till Google Analytics 4

Om du är kund hos oss på SESNordic kommer din kontaktperson att höra av sig till dig ang. GA 4 och uppgradering.

Om du inte är kund är du givetvis välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med detta. Vi är Certifierad Google Partner och hjälper dig från start till mål.

Har du frågor? Kontakta oss!