Optimera dina Google Ads kampanjer för maskininlärning, AI

Optimera dina Google Ads kampanjer för maskininlärning, AI

Vi har arbetat med Google Ads (tidigare Google AdWords) sedan 2004, alltså 17 år (!) och jisses vad mkt som skett under den tiden.

Då var konverteringsspårning besvärligare än idag, några få hade det installerat och budgivningen i Google Ads såg sköttes annorlunda. Många hade likadana kampanjer i sök- och displaynätverket (som back in the days kallades innehållsnätverket och var brett som bara den) och vi justerade buden manuellt med några kronor upp eller ned.

Det var kul då med men det är så mkt roligare idag 🙂

Google Ads maskininlärning AI

Den största och mest betydande förändringen i Google Ads de senaste åren har varit automatisering och maskininlärning. Kanske borde annonsörer idag fråga sig: Vilket företag skulle vilja sköta detta manuellt när Google Ads algoritm kan göra det automatiskt och bättre?

Google har under åren lagt till fler och mer avancerade alternativ för automatisering som ska förbättra kampanjresultatet för dig som annonsör.

Google Ads maskininlärning med Smart Bidding och AI tar hänsyn till ett stort antal kontextsignaler, ex användarens plats, tidigare sökbeteende, veckodag och tid på dygnet och många, många fler. Alla dessa signaler kan du omöjligt hantera manuellt.

Men det finns annonsörer som är skeptiska. Deras främsta argument är att de släpper för mkt kontroll till Google Ads och att Google inte alltid är att lita på till 100 %. Och det kanske kan stämma 🙂 Google vill ha klick.

Men det finns effektiva metoder och viktiga Best Practis att ta till för att på bästa sätt nyttja maskininlärning utan att kasta pengar i sjön på irrelevanta klick.

På SESNordic har vi aktivt testat Google Ads maskininlärning för olika konton en hel del. Vi har använt Googles CPA bud med mkt lyckat resultat, både för branded och non-branden keywords och de har visat att Google är mkt effektiva när det gäller att optimera för mål-CPA och även i de fall vi inte nått målet har Google automatiskt minskat utgifterna för kampanj/annonsgrupp. Även Mål-ROAS har vi sett fungerar mycket bra, med rätt inställningar.

Optimera ditt Google Ads konto för AI och maskininlärning

Ok, låt oss säga att du är intresserad av att börja med Google Ads Smart Bidding och AI för dina kampanjer i ditt konto. Så kul! Men hur ska du gå tillväga för att få bästa möjliga resultat?

Det lite roliga här är att många av de tidigare rekommendationer för hur du ska arbeta med Google Ads faller. Men vi rek. att inte göra exakt såsom Google rek. att göra, det blir för brett och irrelevanta klick, som du såklart betalar för, kommer som ett brev på posten (eller vad man säger). Här kan du som annonsör tänka lite på vad Google rek. dig att göra i dina befintliga kampanjer, ofta höja budget, lägga till sökord hit och dit osv.

Med det i tanken har vi därför tagit fram en Best Practis för att optimera ert Google Ads konto för AI:

  • Vilka kampanjer är lämpliga att börja med? Finns det kampanjer som inte bör köras med maskininlärning
    • Kampanjer med mindre än 3000 visningar/vecka eller mindre än 50 konverteringar på 30 dagar är inte effektivt (vad gäller att öka konverteringarna) med Googles AI, kampanjerna genererar i så fall för lite data för att det ska bli effektiv.

  • Gör om din kontostruktur och gör den enklare
    • Ett väl strukturerat konto har alltid varit best practis. Vanligtvis separeras kampanjer och sökord i väl utvalda annonsgrupper för att styra budget och rätt trafik till rätt plats. Google Ads säger annorlunda när det gäller Smart Bidding och AI. Google Ads rekommenderar att samla annonsgrupper och sökord i en större kampanj. Den huvudsakliga anledningen till det är att Googles AI behöver data för att arbeta med och ju mer data desto bättre förväntat resultat. Men med det sagt: Slå inte ihop alla dina befintliga kampanjer till en kampanj, det kommer inte att bli ett bra resultat.
    • Gör så här istället: Börja med en kampanj och bygg in fler kampanjer eftersom. Låt säga att du har ett konto med 20 st olika kampanjer. Börja med en kampanj som kvalificerar sig och bygg efter en tid (när du ser att resultatet är positivt) in en ytterligare kampanj som i också kvalificerar. När du bygger in en ytterligare kampanj är det viktigt att du pauserar den kampanj du bygger in. Annars riskerar du intern konkurrens och det vill vi inte ha. Du kan med positivt resultat absolut har flera kampanjer i ett konto och på så sätt styra över vad du vill prioritera. AI kampanjerna kommer inte att påverkas negativt av att det ligger fler kampanjer i kontot (förutsatt att de är unika och korrekta sökordsinställningar har satts).

  • Ta bort onödiga uppdelningar i de befintliga kampanjerna
    • Slå ihop annonsgrupper som är snarlika. Google Ads maskininlärningsalgoritm kommer automatiskt hämta de annonser som ger bäst resultat och optimera därefter.

  • Se över dina sökord
    • Exakta- fras- och modifierare av bred matchning- sökord är bra. Men som du säkert redan vet avvecklas MBM och här bör du kasta dig ut från tåget (lite!) och våga testa dig fram med brett matchande sökord.
    • Välj breda sökord och fraser med omsorg. Du vill inte att dina annonser ska synas när någon söker på kaninbur, foder till kanin eller anlägga bästa gräsmattan bara för att du säljer exklusiva hattar för både dam och herr och att det i sortimentet finns finns hattar i behandlad halm för ex. soliga dagar. Så brett fungerar verkligen Google Ads breda sökord.
    • Ha stenkoll på negativa sökfraser. Detta är mycket viktigt för att du ska få ett bra resultat. Har dina kampanjer körts länge och du (eller din byrå som sköter Ads) varit aktiv har du säkert redan en lång lista med negativa sökord. Nyttja den!

  • Testa dynamiska annonser och responsiva annonser
    • Vissa annonsörer är fortfarande inte bekväma med att ge upp kontrollen över sin annonstext till Google, vilket är förståeligt. Personligen är jag också lite försiktig med detta.
    • Dynamiska annonser har funnits ett tag men de har inte fungerat så bra för vissa annonsörer. Google Ads algoritm har en tendens att blanda ihop saker och annonserna kan då bli förvirrande för besökaren. För en del annonsörer fungerar det bra, det beror på hur din hemsida är uppbyggd bland annat.
    • Responsiva sökannonser å andra sidan har vi sett gett mycket bra resultat i de fall vi levererat vilka alternativ som kan visas. Här är enligt vår erfarenhet det bästa att kombinera analys med Google Ads maskininlärning. Har du mycket historik i ditt konto kan du med fördel använda den för att skapa superbra responsiva annonser.

Sammanfattning

Tycker vi att du ska testa Google Ads maskininlärning? Det enkla svaret är Ja. Om du har kampanjer som idag kvalificerar sig för Google Ads Smart Bidding och du följer de rek. vi gett här ovan så kommer du med största sannolikhet att få ett bra resultat.

Men om inga av mina kampanjer kvalificerar? Vad gör jag då?

Om du har ett större konto som genererar bra med trafik bör du sätta upp bättre eller mer målmätning på din webbplats. På så sätt kan du kvalificera kampanjer. Vi hjälper dig med det om du önskar.

Om du har en väldigt låg budget och låg volym av trafik från Google Ads så rek. inte Smart Bidding. Google Ads behöver stora mängder data för att effektivt genomföra maskininlärningen och om inte den finns är det bättre att optimera kampanjerna utan maskininlärning.

Om du däremot har en kampanj där du har konverteringsspårning aktiverat, du har värden på dina konverteringsmål inte riktigt hittar rätt sökfraser som konverterar kan du ha nytta av att testa breda sökfraser men då är det viktigt att tänka på negativa sökfraser samt att verkligen välja dina breda sökord/fraser med eftertanke.

Frågor eller funderingar kring Google Ads maskininlärning, AI? Tveka inte att kontakta oss!

Har du frågor? Kontakta oss!