Sökmotorn Bing klättrar på marknaden

Joakim Olofsson - Project Manager/Search Consultant
070 551 66 35
joakim@sesnordic.se

Sökmotorn Bing klättrar på marknaden

sesnordic-bing-logo

För 7 år sedan, år 2009 lanserade IT-jätten Microsoft ett projekt som skulle utmana Google. Man inledde ett samarbete med Yahoo! där man tillsammans arbetade mot det gemensamma målet – att klättra på marknaden. Idag, 7 år senare, utgör Bing 20.9% av sökvolymen i USA, bakom Google på 63.9% och framför Yahoo! på 12,5% – som lutar sig rejält mot Bing. Man kan gott säga att Bing drog det längsta strået i partnerskapet med Yahoo!.

Som vilket nystartat projekt som helst hade Bing en skakig start med en knakande växtvärk men ambitionen för tillväxt stannade aldrig av. För första gången på 7 år har Bing rapporterat vinst – en vinst på över $1 miljard dollar.

 

Varför väljer man Bing?

Bill Gates är ett namn som knappast undgått någon internetanvändare. Som grundare och styrelseordförande för Microsoft ligger han bakom en rad revolutionerande produkter som gjort honom till idag den rikaste personen i världen. Produkter som redan idag har Bing integrerat i sig. Installerar du operativsystemet Windows är Bing den förvalda sökmotorn. Använder du en Windows Phone, eller ett Xbox One så är också Bing den förvalda sökmotorn. Under en tid använde t.om. Apple denna sökmotor som standardval i sina produkter som t.ex.  iPhone. Microsoft har framgångsrikt marknadsfört sin sökmotor med hjälp av sina egna och andras redan kopiöst stora produkter – framför allt Windows.

Men vad är det som stoppar en från att bara byta till t.ex. Google? Vad är det Bing erbjuder som inte Google eller andra sökmotorer gör? Bing erbjuder en rad olika förmåner som incitament till sina lojala användare. En tjänst som för tillfället bara är tillgänglig I USA är ”Bing Rewards”. Ett program som tilldelar dig krediter för dina sökningar som du senare kan använda till matkuponger, shopping, Microsoftprodukter, tjänster och en rad andra ändamål. Det går t.om. att donera sina krediter till välgörenhet om så önskas.

År 2012 lanserades marknadskampanjen ”Bing It On” där allmänheten ombads testa olika sökmotorer utan varumärke, alltså ett blindtest. Man presenterade en studie på nästan 1000 personer som visade att nästan 57% av alla medverkande föredrog Bing, samtidigt som bara 30% föredrog Google.

 

Varför är Google så pass mycket större än Bing?

Trots Bing It On är Google helt överlägsna i hela världen med sina 88.36% – men varför? Google grundades år 1998 och tog ett stadigt grepp om marknaden med sina överlägsna algoritmer. Google blev en plats där företag kunde marknadsföra sig samtidigt som vanliga människor kunde lösa alla sina vardagliga problem med en enkel sökning. I folkmun blev det ett verb – att ”googla”.

Med en sökvolym på 88.36% är Google det naturliga valet för företagen att satsa på – men det kommer också med ett dyrt pris. I en undersökning från 2015 visar det sig att köpa annonser i Google är anmärkningsvärt mycket dyrare än att köpa i Bing. Det är i genomsnitt hela 33.5% billigare att annonsera i Bing. Jag har sett annonser kosta hundratals kronor per klick i Google AdWords samtidigt som samma ord i Bing Ads bara kostar några tiotals kronor. Dessa CPC-annonser är inte bara billigare, utan de placerar sig i bättre positioner än deras motsatser i Google och har en högre CTR (Click Through Rate).

Vi hjälper dig med att annonsera i Bing Ads.

Statistik visar att Google AdWords tappar i marknadsvärde till förmån för Bing och Yahoo! som går starkt framåt. Ur ett konkurrensperspektiv är det positivt. Nu sätts ännu större press på alla sökmotorer att leverera den bästa produkten för att tillfredsställa oss användare.

Google är ju trots allt 11 år äldre och det kommer ta lång tid för Bing att ha en chans att hinna ikapp. Men vi ser en positiv förändring och i sinom tid är det fullt möjligt att vi har ett maktskifte.

Har du frågor? Kontakta oss!