Tips för Google Ads inför högtider, Black Friday, Singels day, Cyber Monday m.m – 5 sätt att engagera konsumenter under högsäsong och vidare in i 2020

Google Ads tips inför högtider, Black Friday, Singels day, Cyber Monday m.m – 5 sätt att engagera konsumenter under högsäsong och nu vidare in i 2020

1. Var tydlig

Folk vill veta vilka dagar och tider de fysiska butikerna är öppna. När tiden börjar dra ihop sig och de sista inköpen ännu inte är gjorda kan konsumenterna i sista minuten växla från webbsökning till att besöka de fysiska butikerna. Vi tenderar även att passa på att besöka flera butiker då vi ändå är igång 🙂 Många butiker justerar sina öppettider under högsäsong, ex förlänger öppettiderna på söndagar eller stänger tidigt på julafton.

Åtgärd

Använd annonstillägg för att tydligt visa konsumenterna vilka öppettider din butik har.

2. Gör dig lätt att hitta

När folk rusar runt och försöker hantera sin inköpslista söker de gärna efter en hyfsat närliggande lösning. Ofta använder de sina mobiler för att enkelt hitta de butiker de söker. Under högsäsong sker en kraftig ökning i sökningar efter närliggande butiker och andra bekvämligheter.

Åtgärd

Visa lokala annonser på Google Maps och gör det enkelt för kunder att få vägbeskrivning till din butik. I kombination med tips 1 visar du dessutom om kunden hinner till dig innan du stänger.

3. Var generös

Konsumenters sökningar efter onlineerbjudanden, rabattkoder och erbjudanden ökade förståeligt (markant) runt högsäsongerna förra året – och vi kan förvänta oss detsamma för 2019. Många har en hel del inköp att göra och de flesta försöker spara vad de kan – inte bara på gåvor utan också på mat och vardagliga ting som kan beställas online.

Åtgärd

Annonsera i Google Ads med remarketing. Visa de produkter köparen har besökt på din webbplats men sedan lämnat, tillsammans med dina aktuella erbjudanden och rabattkoder.

4. Var tillgänglig

Vid högtider, Black Friday, Singles Day, Cyber Monday m.m sker en generell ökning av sökningar online men även sökningarna kring kundservice ökar. Med högtryck i postgång och många paket som skickas så ökar risken för förseningar och andra problem. Dina kunder vill gärna få klart för sig leveranstider m.m. Avdelningen för kundservice brukar få mycket att göra under högsäsongerna 🙂

Åtgärd

Erbjuda gärna dina besökare en onlinechatt. Visa tydligt uppskattad leveranstid på din webbplats, skriv ut senaste beställningsdatum för leverans innan specifik högtid och överväg att lägga till en nedräkning i dina Google Ads annonser så att shoppare inte missar ditt beställ senast datum.

5. Var smart

Sökningar i sökmotorerna ökar generellt under perioder för högsäsong. Ta reda på vilka relevanta sökord och fraser som ökar för just din branch och se till att möta upp dessa sökningar med dina annonser i Google.

Åtgärd

Högsäsong erbjuder ett utmärkt tillfälle att granska sökord och sökfraser. Google Ads Keyboard Planner visar hur det söks i Google, relevanta och relaterade sökord samt uppskattningar av bud så att du kan planera en säsongsbaserad och riktad sökkampanj.

Lycka till och tveka inte att kontakta oss om ni vill att vi hjälper er under högsäsongen!

Källa: Google

Har du frågor? Kontakta oss!