Vad är Google Analytics 360 Suite? För Vem, Hur och När?

Google lanserade i mars Google Analytics 360 Suite, en integrerad marknadsförings- och dataanalysplattform som ska ge marknadsförare möjligheten att följa kundernas köpresa via beröringspunkter på samtliga plattformar och enheter.  Självklart uppkom en hel del frågor och funderingar från nyfikna marknadsförare och webbanalytiker.

Här förklarar vi kort vad Google Analytics 360 Suite är för något och vilka produkter som ingår.

GA360Suite

Google Analytics 360 Suite ska hjälpa företag att hantera, analysera och bearbeta de enorma mängder data som idag finns att tillgå. Data ska på ett lättsamt sätt gå att omvandla till värdefulla instinkter som går att snabbt agera utifrån.

Så vad är Google Analytics 360 Suite då?

  • Google Analytics förblir Google Analytics
  • Google Analytics Premium byter namn till Google Analytics 360. Tillägg i funktionalitet och produkter under ny plattform och det hela blir Google Analytics 360 Suite. Samtliga premiumprodukter slås ihop under en och samma plattform

Google Analytics 360 Suite innehåller följande produkter

  • Google Analytics 360

    • Tidigare Google Analytics Premium. Ny funktionalitet kan förväntas.
  • Google Tag Manager 360

    • Baserad på GTM (Google Tag Manager) som hittills varit aktuell, webbens mest populära system för tagghantering. Tag Manager 360 stöder både Google- och tredjepartstaggar och är hittills det enda system för tagghantering (enligt Google) som kan anpassas med ett API.
  • Google Optimize 360 (beta)
    • Nytt verktyg för A/B testning.
  • Google Attribution 360
    • Google Attribution 360 (tidigare Adometry) är ett verktyg som ska underlätta för annonsörer att utvärdera effekter och optimera marknadsföringen genom flera kanaler.
  • Google Audience Center 360 (beta)
    • Ett verktyg för att hitta och anpassa rätt innehåll för rätt målgrupp och vid rätt tidpunkt. Google Audience Center 360 är en datahanteringsplattform vilken samlar och organiserar samtliga av dina datakällor.
  • Google Data Studio 360 (beta)
    • Verktyg för datavisualisering och analys. Verktyget integrerar data från samtliga produkter under Google Analytics 360 Suite samt även externa källor.

GA_360_suit

Frågor och svar och Google Analytics 360 Suite

  • Vad kommer Google Analytics 360 Suite att kosta?
    • Prislappen är ännu ej officiellt lanserad av Google.
  • När kan jag köpa Google Analytics 360 Suite?
    • Global lanseringstidpunkt är ännu ej fast ställt av Google. Det ska dock ske under 2016.
  • Vad är det för skillnad mellan Google Analytics, Google Analytics Premium, Google Analytics 360 och Google Analytics 360 Suite?
    • Google Analytics är fortfarande Google Analytics
    • Google Analytics Premium = Google Analytics 360
    • I Google Analytics 360 Suite ingår alla dessa 6 produkter, nämnda ovan, i en integrerad plattform.
  • För vem/vilka är Google Analytics 360 Suite tänkt för?
    • Stora bolag med tyvärr “större” plånböcker. Framförallt krävs resurser för att arbeta med programmet.
  • Kan jag fortsätta med min vanliga Google Analytics?
    • Ja, Google Analytics består. Den kostnadsfria versionen av Google Analytics är oerhört kraftfullt som analys- och mätningsverktyg. Med den versionen kommer du långt!
  • Kommer det en kostnadsfri version av Google Analytics 360 Suite?
    • Nej inte var vi har kännedom om. Men det är säkerligen inte så troligt.
  • Hur köper jag Google Analytics 360 Suite?
    • Du kan köpa Google Analytics 360 Suite direkt från Google eller någon av deras återförsäljare.

Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om Google Analytics 360 Suite!

 

Har du frågor? Kontakta oss!