Vad är negativa sökord i Google Ads?

Vad är negativa sökord i Google Ads?

Med negativa sökord kan du utesluta söktermer från dina kampanjer och bara fokusera på de sökord som är viktiga för dina kunder. En snävare inriktning kan göra att din annons visas för användare som faktiskt är intresserade och öka avkastningen på din investering.

Så fungerar negativa sökord i Google Ads

När du väljer negativa sökord för sökkampanjer ska du välja söktermer som liknar dina sökord men som kanske används av kunder som söker efter en annan produkt. Anta att du säljer mobilglas. Då kan du lägga till negativa sökord för söktermer som ”vinglas” och ”dricksglas”.

Om du använder display- eller videokampanjer kan du undvika att inrikta dig på orelaterade webbplatser eller videor genom att använda negativa sökord. Tänk dock på att negativa sökord fungerar annorlunda för display- och videokampanjer än för sökkampanjer. Beroende på de andra sökorden eller inriktningsmetoderna i annonsgruppen kan det hända att dina annonser visas på platser som innehåller uteslutna termer. När det gäller display- och videoannonser tar Google Ads hänsyn till högst 5 000 negativa sökord. 

Typer av negativa sökord

För sökkampanjer kan du använda brett matchade, frasmatchade och exakt matchade negativa sökord. De negativa matchningstyperna fungerar emellertid annorlunda än sina positiva motsvarigheter. Den främsta skillnaden är att du måste lägga till synonymer, singular- eller pluralformer, felstavningar och andra liknande varianter om du vill utesluta dem.

För displaykampanjer utesluts grupper av negativa sökord som ett exakt ämne. Annonser visas inte på en sida även om de exakta sökorden eller fraserna inte uttryckligen finns på sidan men ämnesinnehållet har en stark koppling till de uteslutna negativa sökorden.

Exempelvis skulle ett negativt sökord som ”dambyxor” blockera budgivning på en sida med innehåll om damjeans, även om det exakta ordet ”dambyxor” inte förekommer på sidan. Däremot generaliserar Google Ads inte bortom begreppet dambyxor till andra typer av damkläder (till exempel kjolar) eller herrchinos. Detta skiljer sig från hur Google Ads behandlar positiva sökord, till exempel ”promenadskor”, som Google Ads också matchar med en bredare kategori som ”skor”.

Viktigt att tänka på

  • Välj negativa sökord med omsorg. Om du använder för många negativa sökord kan det hända att dina annonser når färre kunder.
  • Negativa sökord matchas inte mot liknande varianter. Det innebär att annonsen fortfarande kan visas vid sökningar eller på sidor som innehåller liknande varianter av dina negativa sökord.
  • Det finns ingen negativ matchningstyp för modifierare av bred matchning.
  • Din annons kan fortfarande visas när någon söker med en fras som är längre än 16 ord och det negativa sökordet kommer efter det 16:e ordet. Anta att ditt negativa sökord är ”rabatt”. Annonsen kan visas när någon söker efter ”fina rena hotellrum eller bed and breakfast i Göteborg med gångavstånd till rolig shopping och sevärdheter rabatt” eftersom det negativa sökordet är det 17:e ordet i frasen. Däremot visas annonsen inte om någon söker efter ”fina rena hotellrum eller bed and breakfast i Göteborg gångavstånd till rolig shopping och sevärdheter rabatt” eftersom det negativa sökordet är det 16:e ordet i frasen.

Frågor ang negativa sökord? Tveka inte att kontakta oss!

Har du frågor? Kontakta oss!