Viktig vid val av SEO byrå

Viktig vid val av SEO byrå

En kunnig sökmotoroptimerare kan hjälpa din webbplats att nå bättre ranking i Google.

Men det finns en hel del att tänka på när det kommer till valet av leverantör.

Därför bör du försäkra dig om att du har full insyn i och förståelse för de SEO-aktiviteter din SEO:are gör och planerar att göra på din hemsida.

Försäkra dig även om att du har förståelse för vilken skada en oansvarig sökmotoroptimerare kan göra på din webbplats.

Vad säger Google?

Google har själva tagit fram både videos och artiklar inom området så jag sammanfattar kort här och skickar er vidare till Google för mer läsning 🙂 Innehåller även kort förklaring om vad SEO är.

Vad är SEO?

  • Granska webbplatsens innehåll eller struktur
  • Tekniska råd om webbplatsutveckling: t.ex. värdskap, omdirigeringar, felsidor och bruk av JavaScript
  • Innehållsutveckling
  • Hantering av affärsutvecklingskampanjer på Internet
  • Sökordsundersökningar
  • Utbildning i webbplatsoptimering
  • Expertkunskaper inom särskilda marknader och geografiska områden.

Välja en sökmotoroptimerare

Om du tänker anlita en sökmotoroptimerare är det bra att göra det i ett tidigt skede.

En bra tid att anlita en är när du funderar på att göra om designen på webbplatsen eller när du planerar att lansera en ny webbplats. Då kan du och sökmotoroptimeraren från början se till att webbplatsen är så sökmotorvänlig som möjligt.

En bra sökmotoroptimerare kan även användas för att förbättra en befintlig webbplats.

  1. Se till att implementera de rekommenderade ändringarna. Det tar tid och kraft att göra de ändringar som en sökoptimerare rekommenderar. Om du inte är beredd att lägga den tid och kraft som krävs är det inte värt att anlita en sökoptimerare från första början.
  2. Intervjua sökoptimeraren som du funderar på att anlita. Några användbara frågor att ställa till en sökmotoroptimerare är:
    • Kan du visa exempel på tidigare arbeten och lämna referenser?
    • Följer du Googles riktlinjer för webbansvariga?
    • Erbjuder du några marknadsförings- eller konsulttjänster online som komplement till den organiska sökverksamheten?
    • Vilka resultat förväntar du dig och hur snart? Hur mäter du dina framgångar?
    • Har du erfarenhet av min bransch?
    • Har du erfarenhet av verksamhet i mitt land/min stad?
    • Vilken erfarenhet har du av att utveckla internationella webbplatser?
    • Vilka är dina viktigaste SEO-tekniker?
    • Hur länge har du varit i branschen?
    • På vilket sätt och med vilka medel kan jag förvänta mig att vi kommunicerar? Informerar ni mig om alla ändringar som ni gör på min webbplats samt ger detaljerad information om era rekommendationer och orsakerna till eventuella förändringar?
    • Ta reda på om sökoptimeraren är intresserad av dig och ditt företag. I annat fall försöker du hitta någon som är det. Sökoptimeraren bör ställa frågor som följande:
      • Vad är det som gör företaget unikt och värdefullt för kunderna?
      • Vilka är era kunder?
      • Hur tjänar företaget pengar och hur kan sökresultat bidra till det?
      • Vilka andra annonseringskanaler utnyttjar ni?
      • Vilka är era konkurrenter?
  3. Kontrollera sökoptimerarens referenser. Fråga tidigare kunder om de är nöjda med sökoptimerarens tjänster, om samarbetet fungerade bra och om det fick ett positivt resultat.
  4. Be om en teknisk granskning och en sökgranskning av webbplatsen så att du får en bild av vad sökoptimeraren tror behöver göras, varför och vilket resultat som kan förväntas. Du behöver antagligen betala för detta. Och du behöver antagligen ge dem skrivskyddad åtkomst till webbplatsen via Search Console. (Du bör inte ge åtkomst med skrivbehörighet i det här skedet.) Den tilltänkta sökoptimeraren bör kunna ge dig en realistisk uppskattning av förbättringar och vilket arbete som krävs. Om de påstår att deras ändringar garanterat leder till att du placeras överst i sökresultaten bör du hitta någon annan.
  5. Besluta om du vill anlita personen

Behöver du en sökmotoroptimerare?

Delar även med mig av en video som Google publicerat- How to hire an SEO. Visserligen på engelska men bra ändå 🙂

Trevlig läsning (och tittning)! 🙂

Har du frågor? Kontakta oss!