Google Analytics – Uppgradera till Universal Analytics – SESGuide

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
rebecca@sesnordic.se

Är du osäker på om du bör uppgradera ditt Google Analytics-konto till Universal Analytics? I detta avsnitt av SESGuide berättar Marika Sjöberg hur övergången till den nya standarden Universal Analytics kommer att ske, när det är dags att uppgradera sitt konto samt viktiga saker att tänka på.

Whiteboard från SESGuide Uppgradera till Universal Analytics.

Bör du uppgradera ditt Google Analytics-konto till Universal Analytics?

 

Video Transkription

Hej och välkommen till SESGuide! Det här är Marika Sjöberg på SESNordic och idag ska vi tala om Google Analytics och uppgraderingen till Universal Analytics.

Om ni har loggat in på ert Google Analytics-konto den senaste tiden har ni säkert sett att det är väldigt mycket nyheter med nya rapporter samt en uppmaning om att uppgradera till Universal Analytics.

Många av er är säkert osäkra på om ni borde uppgradera eller inte och det enkla svaret är att ni kan ta det bara lugnt och vänta!

Flytten till Universal är fortfarande bara här i fas 1 dvs. det är valfritt om man vill byta till Universal och uppdatera till den nya spårningskoden. Det man måste tänka på här är alla funktioner fortfarande inte är integrerade i Universal.

I fas 2 då kommer en del konton att överföras automatiskt men om man kör t.ex. remarketing då kommer man inte att överföras förrän här i fas 3. Då är beta-testet slut och alla funktioner stöds.

I fas 4 då är det färdigt och Universal är den nya standarden i Google Analytics men man kommer fortfarande kunna samla in data från de gamla funktionerna i minst 2 år. Det betyder att du har gott om tid på dig att uppdatera till den nya spårningskoden på din webbplats.

Så ta det bara lugnt och har ni några frågor, kontakta gärna oss på SESNordic!

Hej då!

Har du frågor? Kontakta oss!