Google Analytics- Vad Hur Varför? Kom igång med Google Analytics- SESGuide

Dags att komma igång med Google Analytics? I detta avsnitt av SESGuide berättar Rebecca Vad Google Analytics är för något, Hur du skall lägga in det på din webbplats samt Varför det är så viktigt att faktiskt göra det. Här tar hon upp exempel som visar hur du med hjälp av Google Analytics kan öka konverteringen via din webbplats. Rebecca berättar även om Vanliga fel som kan smyga sig in samt några viktiga Kom ihåg.

Whiteboard från SESGuide Google Analytics Vad Hur Varför?

sesguide-google-analytics

Med Google Analytics får vi en bra förståelse och bild av hur våra besökare använder vår webbplats och genom att analysera och förstå hur våra besökare interagerar med vår webbplats tar vi inte bara insikter kring vår webbplats till nya nivåer utan vi kan definitivt öka våra konverteringar.

Video Transkription

Hejsan och Välkommen till SESGuide. Det här är Rebecca Hansson och SESNordic. Idag ska vi tala om Google Analytics och jag ska berätta för er vad Google Analytics är för någonting, hur ni ska lägga in detta på era webbplatser samt varför ni ska göra detta, varför detta är så oerhört viktigt tycker jag.

Google Analytics är ett gratis webbanalysverktyg som tillhandahålls utav Google. Det här verktyget kan faktiskt otroligt väl hjälpa oss att förstå och se hur våra besökare använder vår webbplats, hur de helt enkelt interagerar med vår webbplats. Vad gör de på vår webbplats? Jag menar vi har ju webbplatsen för ett syfte, givetvis, och här kan vi verkligen liksom se om besökarna gör det vi vill att de ska göra. Vi kan till exempel se vilka sökord som besökarna har använt för att komma till vår webbplats, vi kan se vilka sidor de besöker på vår webbplats, vilka sidor de stannar länge på, vilka sidor de stannar en kort stund på. Vi kan också se vilken sida de faktiskt befann sig på när vi tappade dem, när de lämnade vår sida.

Det och mycket, mycket mer kan vi se i Google Analytics. Och det spelar ingen roll om man är ett stort företag eller ett litet företag så har man alltid otrolig nytta utav att analysera besökarnas beteende på webbplatsen, vi kan lära oss jättemycket utav detta.

Att installera Google Analytics på sina webbplatser det är faktiskt mycket enkelt. Vi kan dela upp det i fem steg. Det första är att vi loggar in på Google Analytics med ett Google Konto. När vi är där så lägger vi till den webbplats som vi vill mäta som en webbegendom. Sedan går vi till fliken administratör och sedan vidare till spårningsinformation. Och när vi då har kommit till spårningsinformation då har vi alltså en fix färdig kod som gör all den här mätningen för den här webbegendomen, dvs. den webbplats som man lagt in. En liten kodsnutt som mäter allt detta. Vi kopierar den och klistrar in den på vår webbplats.

Den här koden den ska klistras in på samtliga sidor på webbplatsen som man vill mäta och oftast är det ju också samtliga sidor på webbplatsen som man faktiskt också vill mäta. Den här koden ska placeras på ett specifikt ställe och det är omedelbart före den avslutande head taggen i head. Idag använder ju väldigt många olika typer av system för att publicera sina webbplatser. Då kan man helt enkelt ta den här koden, kopiera den och bara klistra in den i en enda fil, vanligen då i head filen, och då skrivs den ut på samtliga sidor på webbplatsen så då behöver man bara göra detta kopiera och klistra en enda gång.

Och det absolut sista steget, det är bara helt enkelt att verifiera att det hela är korrekt samt göra eventuella anpassningar som man vill.

Och varför tycker jag att man ska göra allt det här då? Jo, varför jag tycker att man ska använda Google Analytics ska ni få höra här. Jag ska berätta en liten historia. Tänk er att  jag precis har lanserat min nya webbplats. Jag är jättenöjd med den, jag tycker den är snygg, bra på alla sätt och vis, ja helt enkelt toppen. Och jag har valt att lyfta fram de artiklar som jag känner ligger mig varmt om hjärtat helt enkelt och det är mina sockar, mössor och vantar.

Och självklart, efter att jag har lanserat min webbplats, lägger jag in Google Analytics och installerar det. Det går ett tag och jag tittar i mina sökordsrapporter och här kan jag se att det är någonting här som utmärker sig.

Jag ser att det är sökningar på många av de produkter jag har men det är någonting som utmärker sig när det gäller de sökord som besökarna faktiskt använder för att komma till min webbplats. Och det är det här: det är ju faktiskt mina halsdukar. Har man skådat. Och jag har ju halsdukar på min webbplats, absolut, de är riktigt ok faktiskt men jag har dem ju här, de är lite sekundära för jag var ju väldigt stolt över de här produkterna.

Så efter lite ytterligare analys av sökorden och lite andra saker så väljer jag helt enkelt att byta ut. Jag byter ut. Jag tar bort mina mössor och lägger istället fram mina halsdukar. För jag vill ju helt enkelt möta mina besökare på ett sådant sätt att jag vill lägga fram det som jag vet att de faktiskt vill ha och söker efter. Så då gör jag också det och kanske har jag något ut av det själv också. Och det har jag.

För i och med att jag hjälper besökarna att hitta det som de faktiskt söker efter och är ute efter på min webbplats så säljer jag mycket mer av dessa halsdukar vilket givetvis gör att min försäljning ökar. Och det blir man ju inte annat än glad av.

Och det här är bara ett ex på vad man kan göra med Google Analytics, man kan göra så otroligt mycket bra grejjer med Google Analytics.

Avslutningsvis så vill jag bara ta upp några saker här. Och det är kom ihåg här. Det ska vara 1 Google Analytics kod, 1 kod på varje sida på webbplatsen, inte mer än så, då blir statistiken missvisande. Så 1 GA kod. Den ska också placeras, som jag nämnde tidigare, den ska placeras absolut helst precis före den avslutande head taggen. Den avslutande head taggen. Där trivs den bäst så där ska den också placeras. Sedan är det också så att det kan ta upp till 24 h innan data börjar visas i dina rapporter efter att du installerat Google Analytics. Så misströsta inte om du installerar, kollar i rapporterna och det händer ingenting. Ta det lugnt. Vänta i 24 h och du ska se att det börjar komma fram.

Sedan vill jag också ta upp några vanliga fel så att ni inte behöver göra dem. Med koden så är det blanksteg. När man kopierar den här koden ifrån spårningsinformationssidan så ibland så kopierar man in den i något annat dokument och kanske något tredje dokument och sedan in på webbplatsen. Då kan det ibland smyga sig in lite blanksteg och det är ett väldigt vanligt fel så se till att ni inte är med på det helt enkelt. Att ni inte gör det felet. Sedan har vi också vad jag kallar för filterfel. Filter kan man sätta i Google Analytics och det är toppen verkligen. Man kan inkludera eller exkludera data vilket många gånger kan vara helt suveränt. Men det kan bli lite fel där också. Så sätt gärna filter men läs på lite grann innan ni gör det. Sedan har vi då det sista här. Och det är de här två globala variablarna _gat och _gaq som Google Analytics använder i sin asynkrona spårningskod. De här två variablerna ska inte finnas i några andra script på webbplatsen så se till att det inte gör det helt enkelt för då fungerar det inte som det ska om ni kör den asynkrona Google Analytics koden.

Det var allt för idag och tack så hemskt mycket och vi ses igen och lycka till med Google Analytics! Hej då!

Har du frågor? Kontakta oss!