Kom igång med Google AdWords – SESGuide

Marika Sjöberg - Technical manager/Project manager
marika.sjoberg@sesnordic.se

Vill du öka din synlighet i Google på ett snabbt, enkelt och effektivt sätt? Då ska du prova Google AdWords!

I detta avsnitt av SESGuide berättar Marika Sjöberg mer om vad Google AdWords är, hur det fungerar och hur enkelt det är att komma igång med det själv. Du får även 6 tips på saker du bör tänka på när du arbetar med dina sponsrade länkar. Se senaste avsnittet!

 

Whiteboard från SESGuide Kom igång med Google AdWords.

sesguide-aw

 

Video Transkription

Hej och välkommen till SESGuide! Det här är Marika Sjöberg på SESNordic och idag ska vi tala om Google AdWords. Jag kommer att gå igenom vad det är för någonting, hur det fungerar och hur du kommer igång med det själv

Google AdWords är en tjänst ifrån Google där man kan köpa sponsrade länkar. Det är annonser som visas tillsammans med sökresultatet. De här annonserna brukar ligga till höger eller ovanför det organiska sökresultatet. Fördelen med det här och varför vi tycker det är så bra är för att det är enkelt att komma igång med och det går fort att bli synlig i Google på utvalda sökord.

Jämför man även med traditionell annonsering i TV, radio och tidningar så har man en betydligt större frihet. Du kan närsomhelst ändra i dina annonser, skriva om annonstexterna och du kan ta bort det när du vill. Eftersom det är digitalt så kan du även mäta allting. Du ser hur många besök du får till din webbplats från dina annonser. Det gör att det är enklare att se vilket resultat det får dvs. om det är värt det.

Men hur kommer man igång med det här då? I stora drag så kan man säga att det är så här. Du börjar med att välja dina sökord, de sökord du vill synas för i Google helt enkelt. Sedan sätter du en budget. Man väljer en daglig budget, det man maximalt vill spendera per dag. Man sätter även olika bud på sökorden. Vissa sökord kanske du vill betala mer för än andra för att du får mer tillbaka, då sätter man ett högre bud. Sen skriver man sina annonstexter. Det är korta annonser så man får försöka skriva de så bra och lockande som möjligt. Sen väljer du vilken målsida du ska använda dvs. vilken sida på din webbplats som besökaren kommer till när de klickar på annonsen. Sen är det färdigt! Så det är väldigt, väldigt enkelt.

När det gäller de olika betalsätten så finns det några att välja på. För sponsrade länkar då är det vanligaste att man betalar per klick. Det betyder att det kostar ingenting att du syns här utan du betalar bara när någon klicka på din annons och kommer in på din webbplats. Det betyder alltså att du betalar bara för potentiella kunder. Det är superbra!

Som ni ser så är det väldigt enkelt att sätta igång med Google AdWords men vill man ha ett bra resultat, om man vill få ett högt engagemang på webbplatsen, om man vill få fler konverteringar eller omvandlingar då måste man lägga ner lite mer tid på det. Det är ju så att Google vill ge ett bra resultat för sina användare, både för det organiska och det sponsrade. Så har du bra annonser som ger ett bra resultat då blir det billigare för dig att annonsera. Både du och Google tjänar på det.

Så jag tänkte ge 6 tips, när du arbetar med dina sponsrade länkar för att få ett bättre resultat.

Nummer 1: Använd relevanta sökord. Välj inte för breda och generella sökord. Har man för generella då kan man få väldigt många visningar men det ger oftast få klick och de klick du får det ger ett dåligt resultat. Så kolla över sökorden och se vilka som fungerar och vilka som inte fungerar.

Nummer 2: Ha en tydlig struktur på ditt AdWords-konto. När man lägger upp kontot så kan man välja att skapa flera olika kampanjer. I varje kampanj har du då flera olika annonsgrupper. Varje annonsgrupp har då ett visst antal sökord och annonser så här är det viktigt att man väljer ett ämne per annonsgrupp. Då blir det alltså enklare att skriva bra annonstexter, de blir relevanta och man får relevanta målsidor. Så tänk på att ha tydlig struktur och dela upp det efter ämne.

Nummer 3: Testa dina annonser. Jag tycker att man bör ha minst två stycken annonser igång per annonsgrupp hela tiden, gärna fler får man ha. Här är det viktigt att skriva annonserna och låta de köras ett tag och sedan ser du att den här annonstexten fungerade bättre än den här. Då tar du bort den som fungerade dåligt och skriver en ny och testar igen. Här kan man testa väldigt små variationer, ibland kanske det räcker att du byter ut ett ord och det blir ett bättre resultat. Så testa dina annonser.

Nummer 4: Bra målsidor. Gå igenom dina målsidor och se så de verkligen lever upp till besökarnas förväntningar. Det spelar alltså ingen roll hur bra annonser du har om det inte ger någonting när de kommer dit, de kanske blir besvikna när de kommer till målsidan eller hittar inte det de söker. Det ger ett sämre resultat på annonserna och kommer ge dyrare klick i slutändan. Så ha bra målsidor, bra och relevanta målsidor.

Nummer 5: Begränsa visningar. I AdWords kan du sätta olika val, du kan välja vart de ska visas, vilken tid de ska visas, på vilka enheter. Så försök att tänka ut vad är din målgrupp. Du kanske bara vill annonsera i Vilhelmina och närområdet t.ex. Har man en lokal butik kanske man inte behöver annonsera flera mil därifrån. Så tänk på att begränsa visningar för att nå just din målgrupp.

Den sista, det är den absolut viktigaste, det är att analysera resultatet. Lägg inte bara upp annonserna och låt de vara utan du måste analysera vad de ger så att du kan göra förbättringar. Här rekommenderar vi verkligen att du kopplar ihop ditt AdWords-konto med ditt Analytics-konto. Har man bara AdWords kan du bara se att du får så här många klick men inte vad de gör på webbplatsen sedan. Så koppla ihop ditt Analytics och AdWords-konto för att se vad det ger för resultat och om du får tillbaka det du lägger ut på det.

Det var mina tips för idag. Vill du sätta igång med AdWords nu direkt så gå in på adwords.google.se och du får gärna kontakta oss på SESNordic om du har fler funderingar. Tack och hej!

Har du frågor? Kontakta oss!